Resultaten Philips tonen nut forecasten

Philips werkt met een gedetailleerd systeem voor de operationele planning. Dat het consequent zijn doelen haalt laat zien wat dit kan opleveren.

Philips heeft aandeelhouders een aantal beloftes gedaan voor de vierjaarsperiode 2017 tot en met 2020. De omzet moet elk jaar 4 tot 6 procent groeien. De ebitamarge moet elk jaar 100 basispunten omhoog en de vrije kasstroom moet in 2020 minstens 1,5 miljard euro bedragen.

Nauwe bandbreedte

Philips heeft de verlichting en consumentenelektronica van de hand gedaan en heet daarmee alleen nog maar een healthtechbedrijf te zijn. Toch heeft het nog steeds een breed productenpallet in een groot aantal verschillende landen. Philips verkoopt medische scanapparatuur, geïntegreerde medische oplossingen, maar ook elektrische tandenborstels en luchtverversers. Hoe kan zo’n breed bedrijf sturen op een nauwe bandbreedte van 4 tot 6 procent omzetgroei?

Lees ook: Philips wil door met van Houten en Bhattacharya

Geen hoop maar wetenschap

Het antwoord daarop is dat Philips op detailniveau per land en per onderdeel een plan heeft. Op het moment dat het erop lijkt dat de prestaties ergens achterblijven, stuurt het management meteen bij. Dankzij deze aanpak is het halen van het uiteindelijke doel van 20 miljard euro omzet in 2020 niet gebaseerd op hoop maar op wetenschap, zei CEO Frans van Houten vorig jaar.

De geïntegreerde aanpak heet het Philips Business System. “Het hebben van een enkel businesssysteem beperkt de complexiteit, verhoogt de snelheid en stelt ons in staat om meer tijd met klanten door te brengen en de verbetering door het hele bedrijf aan te jagen”, klinkt het.
Dat het werkt is te zien aan de prestaties de afgelopen twee jaar. De omzet groeide in 2017 met 4 procent en in 2018 met 5 procent. De ebitamarge verbeterde de afgelopen twee jaar achtereenvolgens 110 en 100 bps.  Het bedrijf haalde dus beide doelen.

Inzicht hoe bedrijf draait

Het lijkt er ook op dat deze aanpak het management helpt de markt beter inzicht te geven in hoe het bedrijf draait. In conference calls geeft CFO Abhijit Bhattacharya regelmatig gedetailleerde informatie over de resultaatontwikkeling. Toen de vrije kasstroom vorig jaar in de eerste jaarhelft negatief was legde Bhattacharya uit dat dit in de tweede jaarhelft andersom zou zijn en zei hij meer dan 1 miljard euro vrije kasstroom te verwachten. En inderdaad: de cash flow over heel 2018 bedroeg ruim 1 miljard euro.

Een ander voorbeeld uit oktober gaat over de margeverbetering. Deze lag de eerste negen maanden net onder de doelstelling. De CFO sprak echter het vertrouwen uit dat de 100 bps gehaald zou worden en jawel eind januari blijkt dat dit is gelukt.

Investeerders stellen dit soort gedetailleerde informatie op prijs, zeker als de verwachtingen die het management uitspreekt bewaarheid worden. Philips is er de afgelopen jaren opvallend goed in geslaagd zijn doelen te halen. Daarmee toont het bedrijf de waarde van geïntegreerd business management.

Naam: Abhijit Bhattacharya 
Geboortejaar: 1961
Nationaliteit: Indiase
Bedrijf: Philips 
Omzet: 18,1 miljard euro 
Aantal werknemers: 77.400
Vorige functie: CFO, Philips Lighting

Lees ook: CFO Profiel: Abhijit Bhattacharya
Bekijk de CFO100