Rimco de Groot, CFO Mourik: “Strategie draait om de uitvoering”
‘Wij hebben geen geldproblemen, nooit gehad. Dat geeft vertrouwen naar de klant en de medewerker’
Aannemer en industriële dienstverlener Mourik is een buitenbeentje in de wereld van belangrijke Nederlandse aannemers; groter dan de minder bekende regionale bedrijven, maar niet beursgenoteerd. “En dus zijn we flexibel en wendbaar”, zegt Rimco de Groot, sinds twee jaar CFO van Joh. Mourik & Co. Holding B.V.
De holding kan ruwweg in twee sectoren worden gesplitst. Mourik Industry en Mourik Infra, elk goed voor 225 miljoen euro omzet. De aandelen zijn 100 procent in familiebezit. Mourik kijkt zowel naar die stip aan de verre horizon als naar korteretermijndoelen. “Een strategie bedenken kan iedereen!” zegt Rimco de Groot, “maar de uitvoering daarvan, daar draait het om, dat is spannend en daar maken wij het verschil.
De andere genomineerden voor de Huub van Rozendaal Award zijn:
- Willemien Boot – CFO Auping
- Ton Wallast – CFO Priva
- Wouter Harlaar – CFO Hessing Supervers
Slim asfalt
“De twee pijlers waarop onze strategie drijft, zijn innovatie en samenwerking. Zo hebben we onlangs op een fietsbrug asfalt gelegd dat tot min 5 graden niet kan bevriezen. Omdat er in het asfalt al zout zit. Het is een Italiaanse uitvinding, maar door ons toegepast. Innovatie en samenwerking. En natuurlijk zijn we bezig met verbetering van asfalt; slim en energieopwekkend. De combinatie van een beter milieu én een goed belegde boterham verdienen, dat is Mourik.”
Nieuwe generatie
Waar opvolging bij menig familiebedrijf een probleem is, is daarvan bij aannemer en industriële dienstverlener Mourik geen sprake. Want er zijn meerdere kandidaten die ooit in de voetsporen van Kees Jan Mourik, de huidige CEO, kunnen treden. “De nieuwe Mourik-generatie studeert nu aan Business Schools”, zegt Rimco de Groot. “Daarna gaat die lichting eerst vijf jaar buiten de deur aan de slag, om te kijken wat er elders in de wereld te koop is. Uiteindelijk wordt het dan natuurlijk Mourik.”
Buddysysteem
Familiebedrijven hebben de reputatie goed voor werknemers te zorgen. Mourik is daar een voorbeeld van. Personeel kan om het jaar gebruikmaken van een medische check. En iedereen mag zich fiscaal vriendelijk abonneren op een sportschool in zijn of haar buurt. “Wij willen dat mensen succesvol de eindstreep halen”, zegt Rimco de Groot. “Mede daarvoor hebben wij ons buddysysteem, waarbij jonge talenten aan senior medewerkers gekoppeld worden. Beiden groeien en zijn aan de eindstreep sterker.”
Vangnet
De medewerkers en de familie hebben een vangnet gecreëerd voor personeel dat met tegenslag kampt. Financiële problemen door een ziek kind, bijvoorbeeld. Als het nodig is komt de Stichting Ondersteuning Mourik-Medewerkers in actie. De Groot: “Ook daarom is iedereen gek op de aandeelhouders, op de familie dus. ‘Wij zorgen voor elkaar.’ Dat is de boodschap die iedereen aan elkaar doorgeeft en in de praktijk brengt.” En toen de CEO vorig jaar vorig jaar ziek werd en daarna genezen werd verklaard, ging er een zucht van verlichting door het hele bedrijf. “Iedereen realiseert zich dat wij hier voor, door en met de Mouriks zijn.”