Ronald Stoker (CFO van Tarkett Nederland): “De vloerensector staat voor enorme uitdagingen.”

Ronald Stoker CFO Tarkett
 Hoe stuur je de bedrijfsvoering strategisch aan, in de vloerensector?

Als CFO van Tarkett Nederland, een producent van vinyl, tapijt, parket en sportvloeren, bevindt Ronald Stoker zich op het snijvlak van financiële verantwoordelijkheid en duurzame transformatie. Met een achtergrond in accountancy en jarenlange ervaring in internationale Finance-rollen, brengt hij een strategische visie op zowel bedrijfsvoering als duurzaamheid: “Mijn rol draait om meer dan alleen cijfers; het gaat om het vinden van balans tussen financiële stabiliteit en innovatie”, aldus Stoker.

Van accountancy naar strategisch leiderschap

Stoker (46) begon zijn carrière op zijn negentiende bij een accountantskantoor, waar hij drie jaar werkte voordat hij de overstap maakte naar de farmaceutische sector als Finance manager. “De accountancy was een belangrijke leerschool voor me”, zegt hij terugkijkend. Na vijf jaar in de farmaceutische sector stapte hij in 2007 over naar Calderys, een dochteronderneming van het beursgenoteerde Imerys SA. Bij Calderys bekleedde hij diverse functies. Stoker begon als Finance Manager Nederland, waarna België, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk aan zijn portefeuille werden toegevoegd. Vervolgens werd hij Global Industrial Controller en uiteindelijk Segment en Projects Controller voor Petrochem, Boilers & Incinerators.

Na dertien jaar bij Calderys/Imerys maakte Stoker in 2021 de overstap naar Tarkett, op uitnodiging van een oud-collega die HR Director is bij het bedrijf. Bij Tarkett startte hij als Controller en Finance Director, verantwoordelijk voor de businessunit Carpets EMEA. In 2023 breidde zijn verantwoordelijkheden zich uit. Hij werd ook Finance Director van het Benelux-salesnetwerk en kreeg de leiding over de Customer Support/Specials-afdeling. Inmiddels is Stoker CFO bij Tarkett Nederland een rol waarin hij de brug slaat tussen de financiële prestaties en de bredere doelstellingen van het bedrijf: “In deze functie combineer ik financiële verantwoordelijkheid met strategische besluitvorming.”

Lees ook op CFO.nl: De eerste 100 dagen van… Sander Bovee (CFO Calderys): “Deze kans was te goed om te laten lopen.”

De uitdagingen van een complexe bedrijfsvoering

“De vloerensector staat voor enorme uitdagingen”, aldus Stoker: “Van fluctuerende grondstof-, energie- en loonkosten tot strengere regelgeving zoals de Europese Taxonomie. Het is aan ons om hierin niet alleen te voldoen aan de eisen, maar ook een leidende rol te spelen.”

Duurzaamheid is daarbij onderdeel is van een bredere strategie: “Natuurlijk kijken we naar manieren om onze processen efficiënter en milieuvriendelijker te maken, maar het is minstens zo belangrijk dat we als bedrijf wendbaar blijven in een snel veranderende markt.”

De werkdruk van zijn team loopt op, ook door toenemende rapportageverplichtingen. Dat vraagt de nodige aandacht. “De complexiteit van andere regelgeving, bijvoorbeeld rond accountantscontroles, betekent ook dat we als bedrijf onze bedrijfsvoering constant moeten bijsturen en verbeteren. Het is belangrijk dat we onze processen strak houden en onze teams ondersteunen om de kwaliteit te waarborgen. We moeten continu de balans vinden tussen enerzijds de ecologische voetafdruk van onze producten en anderzijds de winstgevendheid van de producten waarborgen. Hierbij is een nauwe samenwerking tussen Finance en alle andere betrokken afdelingen echt noodzaak.”

Stokers Finance team speelt een sleutelrol in het realiseren van de strategie van Tarkett. Naast uitdagingen in het optimaliseren van processen noemt Stoker dus ook de meer praktische kwestie: hoe vul ik als CFO mijn openstaande vacatures in een krappe arbeidsmarkt: “Het aantrekken van talent en het behouden van een sterk team blijft een prioriteit. Een hecht en gemotiveerd Finance team is essentieel om onze doelen te behalen.”

“De vloerensector is lang conservatief geweest.”

Blik op de toekomst

Een uitdaging waar Stokers team veel mee te maken heeft, is het meetbaar maken van doelen. “Je kunt niet verbeteren wat je niet meet. Daarom blijven wij met onze teams hard werken aan het verder ontwikkelen en verfijnen van meetmethoden, die onze voortgang en impact nauwkeuriger in kaart brengen.”

Wat hem persoonlijk motiveert is Stoker helder: “De kans om impact te maken. De vloerensector is lang conservatief geweest, maar nu zie je dat innovatie inclusief duurzaamheid steeds meer de norm worden. Dat proces versnellen en tegelijk waarde creëren, dat is wat mij drijft.”

Continue verbetering is een belangrijke drijfveer voor Stoker. “Bij Tarkett is deze benadering geïntegreerd in de manier van werken. Het concept ‘Beauty of Circularity’ stimuleert het bedrijf om verder te kijken dan de directe productontwikkeling en actief bij te dragen aan de circulaire economie. Dit houdt in dat producten worden ontworpen met aandacht voor zowel esthetiek en functionaliteit als voor hun milieueffect.”

Voor Stoker draait 2025 om het vinden van de juiste balans tussen ambitie en haalbaarheid. Transparantie is een belangrijk speerpunt. “We willen onze financiële en duurzaamheidsrapportages dit jaar zo opstellen dat ze niet alleen inzicht geven in onze prestaties, maar ook vertrouwen wekken bij onze stakeholders”, legt hij uit. Hij ziet samenwerking in de keten als een cruciale factor: “De transitie naar een duurzame economie vraagt om gezamenlijke inspanningen, van leveranciers tot klanten.”

Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell verkennen we op FM Dag 2025 samen met 250 finance professionals de subtiele, maar krachtige ingrepen die zorgen voor snelle en impactvolle veranderingen. Van slimme automatisering tot het vroegtijdig signaleren van financiële risico’s: als CFO speel jij een cruciale rol in het kantelpunt van jouw organisatie. Profiteer van de speciale groepstickets en stimuleer innovatie binnen jouw organisatie.

 

Gerelateerde artikelen