SAS realiseert recordomzet van 3,09 miljard dollar
“SAS is marktleider in analytics en dat willen we ook blijven”, zegt Jim Goodnight, CEO van SAS. “Met SAS Cloud Analytics profiteren klanten maximaal van de voordelen van cloud-technologie. Ook zijn we grensverleggend op het gebied van big data en verwachten we de komende tijd uit te groeien tot de belangrijkste leverancier voor analytics in Hadoop. Bovendien biedt SAS de meest krachtige visualisatiesoftware.” Wereldwijd groeide de omzet uit SAS Cloud Analytics met 24 procent. Meer dan 400 klanten in 70 landen gebruiken inmiddels SAS cloud-technologie voor snelle toegang tot analyse-oplossingen. De omzet uit SAS Visual Analytics, dat twee jaar geleden werd geïntroduceerd, nam toe met 12 procent. Deze software wordt wereldwijd door ruim 3400 klanten gebruikt en biedt met de nieuwste versie nog meer flexibiliteit voor toepassing in de public cloud en voor het gebruik van verschillende databronnen als Hadoop en SAP HANA. Verder zag SAS zijn omzet groeien dankzij de populariteit van oplossingen als High Performance Analytics, Integrated Marketing Management, Data Management en het SAS Fraude Framework dat organisaties in staat stelt fraude op te sporen en te bestrijden.Nieuwe contracten in NederlandSAS behaalde in Nederland goede resultaten door nieuwe contracten te sluiten met partijen als Transavia, TNT en Stadgenoot. De belangstelling voor SAS Visual Analytics is ook lokaal onverminderd. Onder meer Transparent, culinair dienstverlener Hutten, de NVM en ebusiness specialist H@nd kozen voor deze oplossing.Daarnaast selecteerden afgelopen jaar maar liefst zeven Nederlandse ziekenhuizen de datavisualisatie-software van SAS om hun processen te optimaliseren en daarmee de zorgkwaliteit te verbeteren. DirectPay, specialist in credit management, breidde in 2014 zijn geavanceerde analytische platform uit met SAS Enterprise Decision Management. Hiermee kan het bedrijf analytics nog meer in de bedrijfsprocessen integreren en de klantgerichtheid vergroten. Karel Kinders, Managing Director SAS Nederland: “Doordat we met SAS Visual Analytics de kracht van analytics naar de business professional hebben gebracht, zie je dat het inmiddels een belangrijk element is in de bedrijfsvoering van onze klanten. Daarnaast zijn er volop nieuwe kansen doordat steeds meer apparatuur data genereert. Door met onze analytics-oplossingen nieuwe inzichten te verwerven uit deze data, zijn bedrijven in staat hun bestaande aanbod te verbeteren, nieuwe diensten en producten te ontwikkelen en concurrentie voor te blijven.” Continue focus op research & development is een belangrijke factor in het succes van SAS. In 2014 investeerde het 23 procent van de omzet in R&D. Naast het ontwikkelen van nieuwe oplossingen richt SAS zich ook op het investeren in talent. Niet voor niets is SAS Nederland door het Great Place to Work Institute in 2014 uitgeroepen tot beste werkgever van Nederland. Daarnaast introduceerde het de SAS University Edition. Dit is een kosteloze versie van de SAS analytics software voor studenten, professoren en onderzoekers in het hoger onderwijs en bij universiteiten waarmee zij expertise kunnen opbouwen in analytics.Verwachte groei in 2015Analisten zoals IDC en Forrester bevestigden afgelopen jaar de leidende positie van SAS op het gebied van analytics en business intelligence. Door ontwikkelingen als de cloud, big data en ‘the internet of things’ is flexibiliteit belangrijker dan ooit. Door te blijven luisteren naar klanten en in te spelen op hun veranderende behoeften blijft SAS ook in 2015 leidend. Dit jaar verwacht SAS met name groei op het gebied van Cloud Analytics, BI/ datavisualisatie, Data Management en Hadoop, Integrated Marketing Management, Security Intelligence, Fraude-oplossingen en Risk Management.