CFO moet grote verhaal achter transformaties gaan snappen

De verantwoordelijkheden van de CFO groeien snel door de veranderingen in de buitenwereld. De CFO die het grote verhaal snapt, kan dit gebruiken om de leiding te pakken.

Volgens McKinsey krijgt de CFO steeds meer verantwoordelijkheden. Het aantal domeinen waarvoor direct aan de CFO wordt gerapporteerd is in twee jaar van vier naar zes gegaan, concludeerden de consultants onlangs in een rapport.

Lees verder: CFO houdt steeds vaker de commissarissen bij de les

Je komt vrij snel uit bij de CFO

Martijn Rademakers, Adjunct Professor of Corporate Strategy aan de Amsterdam School of Management herkent deze trend. Hij wijst op de grote transformaties die bedrijven door moeten maken als gevolg van digitalisering en organisatorische innovaties. “Het is aan de ‘C- suite’ om prioriteiten te stellen, zaken te overzien en middelen te alloceren. En dan kom je al vrij snel uit bij de CFO. Hoe je het ook wendt of keert, er zijn namelijk altijd middelen nodig voor verandering en vernieuwing en de CFO bewaakt die. Als centen op tafel moeten komen voor innovatie dan komt men al snel bij de CFO uit.”

Verhaal achter de snelle veranderingen

Rademakers ziet dan ook dat de interesse voor de ‘CFO-Masterclasses’ over businessinnovatie, toeneemt. CFO’s willen daarbij vooral het verhaal achter de snelle veranderingen goed op een rij krijgen. “Deze mensen hebben al zoveel geleerd en al zoveel ervaring, ze hebben geen oude of nieuwe instrumenten nodig, dat hebben ze wel gezien. Ik zie vooral een grote behoefte om te snappen wat de fundamentele krachten en bewegingen achter de druk voor innovatie zijn. Het gaat erom de situatie te kunnen vatten.”

CFO’s kritische geesten, nuchtere denkers

Daarbij is het belangrijk dat de verhalen goed zijn onderbouwd met wetenschappelijke kennis en heldere casuïstiek. “Het fijne van werken met CFO’s is dat het kritische geesten zijn, nuchtere denkers. We kunnen wel vertellen dat ontwikkelingen steeds sneller gaan, maar is dat echt zo en zo ja, waar komt dat door? Daar kun je dan relevante theorie bij halen om verklaringen te geven.” Rademakers verwijst naar de theorieën van bekende economen als Nicolaj Kondratieff en Joseph Schumpeter en, recenter, van de natuurkundige Geoffrey West.

Als de CFO het verhaal helder heeft, kan hij of zij vervolgens met meer autoriteit het initiatief nemen bij het aanjagen van transformaties. Het geeft ze meer zelfvertrouwen om naar voren te stappen. “Ze kunnen zo zorgen dat hun organisatie echt meters gaat maken. De CFO kan de leiderschapsrol dan meer naar zich toe trekken als de situatie daarom vraagt. Er zijn heel wat organisaties waar de situatie een sterkere leiderschapsrol van de CFO verlangt.”