Vertrouwen burger in pensioenfondsen en woningcorporaties zeer laag
Het meeste vertrouwen hebben Nederlanders in accountants, gevolgd door advocaten en notarissen. Alle onderzochte beroepsgroepen hebben een negatieve vertrouwensscore. Dit betekent dat er meer Nederlanders zijn die weinig of geen vertrouwen hebben dan Nederlanders die wel alle vertrouwen hebben. Pensioenfondsen komen er samen met woningcorporaties het slechtst vanaf; in deze beroepsgroepen geeft 58 procent van de ondervraagden aan weinig tot geen vertrouwen te hebben in leidinggevenden en bestuurders. Daarna volgen banken (53 procent) en verzekeraars (52 procent). Zorgverzekeraars, advocaten & notarissen en accountants komen er het beste vanaf, waarbij het vertrouwen in de laatstgenoemde beroepsgroep relatief het hoogst is. Slechts een kwart van de Nederlanders geeft aan weinig tot geen vertrouwen in accountants te hebben.Gebrek aan vertrouwen door zelfverrijking, beloning en productenAls belangrijkste redenen voor het gebrek aan vertrouwen geven Nederlanders aan dat bestuurders en leidinggevenden vooral bezig zijn met persoonlijk gewin. Daarnaast zijn zij niet te spreken over de hoge salarissen en buitensporige bonussen van bestuurders en leidinggevenden. Ook worden risicovolle producten, woekerpolissen en fondsen met ‘foute investeringen’ als reden gegeven voor het tanende vertrouwen.Herstel van vertrouwen nog niet te laatUit het onderzoek blijkt dat kennis, vaardigheden en ervaring van bestuurders en leidinggevenden in de financiële sector voor de meeste Nederlanders niet ter discussie staan. Mensen zetten met name vraagtekens bij de integriteit, betrouwbaarheid en eerlijkheid en betwijfelen of het klantbelang voorop staat. Transparantie tot op zekere hoogteDe uitkomsten van het onderzoek laten zien dat er nog veel werk aan de winkel is om het gebrek aan vertrouwen te herstellen. Willem Brethouwer van MarketResponse: ‘Een focus op waardevol klantcontact en meer transparantie lijken de kern van de oplossing. Dit houdt onder andere in dat instanties hun fouten openlijk toegeven maar ook dat zij aantoonbaar kunnen maken hoe fouten nu en in de toekomst worden voorkomen.’ Daarin schuilt wel een gevaar, stelt Brethouwer: ‘Organisaties moeten oppassen niet té transparant te worden. Een overdosis aan niet controleerbare informatie kan bij consumenten leiden tot argwaan of teleurstelling’, aldus Brethouwer. Bron: MarketResponse