Waarom geen Chief Creativity Officer?

Creativiteit is een onderwerp voor het bestuur, zegt 'vroedvrouw voor vernieuwing', Irene Koel. Maar hoe maakt de top het bedrijf creatief?

Bekijk hier de foto's van Executive Day. 

“Ik zie hier CFO’s, CEO’s, CHRO’s… Maar waarom geen chief creativity officer. Dat klinkt gelijk een stuk beter.” Irene Koel is vroedvrouw voor vernieuwing. Ze begon haar loopbaan als reclamemaker, tegenwoordig geeft ze bedrijven advies voor vernieuwing. Haar boodschap op Executive Day NL: de directie moet zich er doordrongen van zijn hoe belangrijk creativiteit voor bedrijven is, zegt  Koel: “En dat kan ook als je zelf wat meer een ‘blauw’ persoon bent.”

Lees ook: Managementhypes, trap er niet in

“Creativiteit maakt mensen trots op hun bedrijf, omdat deze iets bijzonders en origineels creëren”, zegt Koel. Een van de redenen waarom dit tegenwoordig zo belangrijk is: “Medewerkers zijn tegenwoordig niet zo trouw meer, stappen sneller over. Maar jongeren willen graag werken voor een innovatief bedrijf. Klanten zijn op zoek naar zinvolle producten. Daar is creativiteit voor nodig.”

Wat is je rode sok?

Creativiteit helpt bedrijven hun producten te verkopen, zegt Koel. “De rode sok zorgt dat je de grijze sok verkoopt.” Zelf werkte ze jarenlang voor AH. Rond kerst was altijd de uitdaging hoe onderscheidend te zijn. “Wij gingen dan een kangoeroesteak aanbieden. Vrijwel niemand kocht die, want iedereen gaat toch gourmetten. Maar het was wel origineel, daarop kun je je onderscheiden. Zo plaats je je bedrijf in de etalage.” De grote vraag dus volgens Koel: “Wat is uw rode sok, en is die rood genoeg?”
Het gaat erom een plek in de wei te vinden, waar geen andere koeien staan te grazen, zegt Koel. Die staan meestal op een kluitje. En dat gebeurt in het bedrijfsleven ook. 

Voor het creatieve proces, is het belangrijk te weten hoe onze hersenen werken. Creativiteit vraagt om het creëren van ruimte in je hoofd en afstand nemen van het werk. Dan gaat de rechter hersenhelft aan het werk, zegt Koel. “Links gaat over ratio en controleren, rechts over creativiteit. Rechts krijgt bij ons altijd voorrang." De hersenen herkennen patronen, volwassenen denken daardoor snel in “groeven”. Dit in tegenstelling tot kinderen. “Daarom is het belangrijk soms naar je flexibele geest terug te gaan en meer mogelijkheden op te zoeken. Om te denken in de honderdste vis.”

Druk zijn is niet goed

Koel legt dit uit aan de hand van een voorbeeld. Vraag mensen een vis te tekenen en vrijwel iedereen komt met hetzelfde plaatje, blijkt ook in de zaal. Vraag je ze vervolgens een vis te tekenen die niet op vorige lijkt, en dit keer op keer te herhalen, dan ontstaan er steeds originelere tekeningen: “Bij vis 35 word je creatief. Maar in de meeste bedrijven vindt men het al goed bij nummer drie.”

Een belangrijke belemmering bij veel bedrijven is drukte, zegt Koel. “Mensen zijn ijverig, doen druk, zitten in vergaderingen. Maar om slimmer te zijn dan de competitie, moeten we ruimte creëren in ons hoofd. Daarvoor is ontspanning nodig.” Toch zijn mensen soms liever druk met projecten die niet zoveel opleveren. Een nieuw idee uitvoeren is eng, want je steekt je kop boven het maaiveld uit. Dus is men liever druk.” Een leider moet hiervoor ruimte creëren. “Ik ren dus ik ben, dat is niet goed.”

Creativiteit is ongemakkelijk

Creatief zijn is sowieso buiten de comfortzone gaan, zegt Koel. “Het moet voelen als schrijven met de verkeerde hand, ongemakkelijk, moeilijk en instabiel. Dat is nodig om voor het bedrijf nieuwe dingen te doen.” Stap je uit de comfortzone, dan neemt het limbische brein het over. Het gevolg is dat je wilt vluchten. “We moeten dus zorgen dat dit brein wordt opgerekt.” En daar speelt opnieuw de leider een belangrijke rol. “Er moet veiligheid en vertrouwen zijn, dan kunnen mensen gaan spelen en de grenzen opzoeken. Ook mag er geen hiërarchie zijn. Men moet alles durven zeggen.”

Een bedrijf dat voor deze weg kiest moet zich wel beseffen dat het iets van iedereen vraagt: “Creativiteit is niet een grill, het is een overtuiging, die onderdeel moet worden van je cultuur. Dit kost tijd en hiervoor is commitment nodig. Van het team, van het bestuur en van jezelf.” 

———————

Interessant voor u als Executive Financial:  
1. Save the Date in 2018
Bent u financieel eindverantwoordelijk voor uw organisatie? Wilt u uw bedrijf laten groeien? Kom dan naar de FM Dag op woensdag 14 november in de Brabanthallen in Den Bosch. Open de deur naar een wereld met thought leadership, topnotch kennis, verrassende visies en talrijke netwerkmogelijkheden in een schitterende ambiance. Laat u inspireren tijdens 30 keynotes, workshops & presentaties en ontmoet 400 financiële vakgenoten. Kijk op FM-Dag.nl
 
2. Word lid van de CFO Association
Wilt u volgend jaar aanwezig zijn bij CFO Day en bij de vele andere inspirerende bijeenkomsten voor CFO's en FD's? Word dan nu lid van de CFO Association, dé exclusieve community van CFO's en FD's in Nederland. Als lid bent u welkom tijdens exclusieve CFO Association netwerkevenementen en de events CFO Day, Leadership in Finance Summit en Executive Day. Topevenementen vol inspiratie, interactie, knowhow, hoog niveau aan hospitality en netwerken met collega CFO's en FD's. Tevens ontvangt u jaarlijks CFO Magazine. Meld u hier aan.
 
3. Interessante opleidingen voor u en uw collega’s:
– Volg dé leiderschapstraining voor Financials: Effectief Leiderschap in 4 dagen.
– Voorkom financiële missers en creëer waarde. Volg de driedaagse training Financiële Analyse.
– Groei in uw rol als strategisch partner. Volg de vijfdaagse Masterclass Strategisch Financieel Management.
– Integreer risicomanagement in uw organisatie. Volg de vijfdaagse Opleiding Risicomanagement.
– Bent of kent u de volgende Post-HBO-erkende Certified Business Controller? Lees meer over Certified Business Controller.