Waarom visionair leiderschap niet werkt
Visionair leiderschap bepaalt niet alleen de strategische richting maar inspireert ook mensen om verandering te omarmen. Visionair leiderschap wordt dan ook niet voor niets gezien als de sleutel voor strategische verandering.
Visionaire leiders
Wanneer we ‘visionaire leiders’ horen, denken we al snel aan een Steve Jobs, Walt Disney of Oprah Winfrey. Maar deze vorm van leiderschap is niet alleen van belang voor CEO’s en senior-managers; managers op het midden- en lagere niveau hebben hier ook baat bij. Zij hebben een belangrijke positie bij het uitvoeren van strategische veranderingen doordat zij hun teams inspireren bij het uitvoeren het team betrokken te laten voelen bij de strategie van het bedrijf.
Visionair leiderschap wordt doorgaans genoemd als een van de belangrijkste leiderschapscompetenties voor managers. Dit is echter gebaseerd op een zwakke aanname: managers in het middensegment zijn altijd in lijn met de bedrijfsstrategie. Maar wat als dat niet zo is?
Onderzoek wijst nu uit dat de positieve impact van visionair leiderschap misloopt als midden-managers niet in lijn zijn met de strategische visie van de top. Hierdoor kan het proces van verandering worden vertraagd of zelfs stuklopen.
Binnen twee Amerikaanse bedrijven werd gekeken naar het proces van strategische verandering. Geconcludeerd werd dat wanneer managers goed afgestemd zijn met de bedrijfsstrategie – en deze communiceren naar hun team door hun visie voor de toekomst met hen te delen – visionair leiderschap floreert en het team zich inzet voor de uitvoering van de strategie.
Maar zodra de managers op het middenniveau zich niet betrokken voelen bij de strategie van het bedrijf zal dit zal de toewijding van het team ook afnemen. Medewerkers gaven aan dat de manager verwarring en onzekerheid creëerden over de bedrijfsstrategie.
Zo stemmen managers wel op elkaar af
Er zijn verschillende redenen waarom managers mogelijk niet in lijn zijn met de bedrijfsstrategie. Ze zijn bijvoorbeeld te veel gericht op de belangen van hun eigen bedrijfseenheid en kunnen het grotere geheel niet zien.
Hoe zorgt u er nu voor dat managers wel op elkaar en de bedrijfsstrategie afstemmen?
De afstemming tussen managers moet geen eenmalige en eenzijdige communicatie zijn, maar een dialoog; mensen eigenen de strategische verandering toe als ze frequent worden overtuigd zijn van de waarde ervan. (Bron: HBR.org)