Wakker worden!
Het bleek te gaan om een onderzoek dat is uitgevoerd onder IT managers. Van deze groep IT managers is 57 procent van mening dat IT de innovatie en bedrijfsgroei stimuleert. Dat is een weinig spannende conclusie die bij mij echter wel de vraag oproept waar de overige 43 procent van de IT managers zich dan mee bezighoudt. Niet overtuigd We leven in het tijdperk van de digitale transformatie en Informatie Technologie, met de nadruk op Informatie, is hierin bepalend voor het succes van ondernemingen. Het is een tijdperk van eten of gegeten worden. Hoe scherper en sneller een onderneming kan reageren op bedreigingen maar ook vooral op kansen, hoe groter de kans op succes. IT speelt een zeer bepalende rol in samenwerking met de business en andere onderdelen van de onderneming. Het biedt dan weinig hoop dat een aanzienlijk deel van de specialisten die hiervoor zijn ingehuurd blijkbaar niet overtuigd is van het onderscheidende belang van IT voor de onderneming. Integrale oplossingen Deze ondernemingen zijn zich wel bewust van de impact van de zogenoemde Big Five-technologieën zoals mobiele technologie, sociale netwerken, cloud computing, geavanceerde analytics en machine-to-machine (M2M) communicatie, op hun business. Zij zoeken naar integrale oplossingen als antwoord op de snel veranderende wereld. Hierin moeten zij kunnen steunen op specialisten die verder kijken dan hun eigen afdeling . Gelukkige klantenEen voorbeeld van een onderneming die IT tot het speerpunt heeft gemaakt en daarmee de concurrentie weet te verslaan is het Chinese e-commerce platform Alibaba. Met de beursgang aan de New York Stock Exchange komt de onderneming van Jack Ma met stip binnen in de top van grootste technologiebedrijven ter wereld tussen giganten als Google en Amazon. Alibaba is geen eendagsvlieg. De onderneming bestaat al sinds 1999 en heeft lange tijd in betrekkelijke anonimiteit onder de radar gevlogen totdat de eerste geruchten over een mogelijke beursgang de ronde gingen doen. Toen ging het hard met de bekendheid van Alibaba en ontstond er een gekte rond het aandeel. Alibaba heeft als prioriteit bestaande klanten gelukkig te houden en nieuwe aan te trekken. Innovatie is daarom een topprioriteit bij Alibaba dat continu op zoek is naar technologieën om hun klanten nog beter te leren kennen en nog beter te kunnen volgen.Concurrentievoordeel Alibaba is slechts één voorbeeld, er vliegen nog honderden potentiele Alibabas onder de radar die op een dag plotseling tevoorschijn komen en bestaande bedrijfstakken of industrieën op hun kop zullen zetten. Ik zou de onderzoekers van Harvard Business Review dan ook sterk adviseren niet te kijken naar OF IT concurrentievoordeel oplevert, die vraag is inmiddels met ja beantwoord, maar Hoe IT concurrentievoordeel kan opleveren.