What’s in a name?

Het was de week van Oscars in merkenland. Merkenspecialist Interbrand bracht de jaarlijkse ranglijst van meest waardevolle merknamen ter wereld uit. Niet geheel verrassend is Apple is wederom het meest waardevolle merk met een marktwaarde van meer dan 100 miljard dollar gevolgd door Google, Coca-Cola, IBM en Microsoft.

De bedrijven op deze lijst, in totaal 100, behoren volgens Interbrand tot de absolute wereldtop als het gaat om het beïnvloeden van consumenten, marktmacht en omzetten van deze twee factoren in financiële prestaties. Blijvers en afvallers Wie waar staat, vind ik niet zo boeiend, alhoewel de bedrijven die er in staan daar beslist anders over zullen denken. Interessanter is het om vijftien jaar terug te gaan in de tijd en te kijken naar de blijvers en de afvallers. Naast de kracht van het merk zegt de lijst namelijk ook iets over de flexibiliteit en wendbaarheid van de betreffende ondernemingen om zich aan te passen aan snel veranderende omgevingen.  Stevige positieOpvallend is dat er verschillende bedrijven zijn die vanaf het begin de eerste 25 plaatsen bezetten. In 2000 stond Intel op nummer een, dit jaar valt de chipfabrikant net buiten de top-10 en moet het ‘nieuwkomer’ Google voor laten gaan, maar het heeft de afgelopen jaren een stevige positie weten te handhaven. Hetzelfde geldt ook voor giganten als Coca Cola en IBM die al sinds het begin van de lijst in 2000 in de top 5 te vinden zijn. Bedrijven die er in slagen mee te bewegen met ontwikkelingen of die nu technologisch, demografisch of sociaal zijn. Zieltogend bestaan Onder de afvallers bevindt zich Nokia dat in 2000 nog het op één na waardevolste merk was en tot 2008 jaarlijks in de bovenste regionen te vinden was. Het bedrijf, dat er om bekend stond dat het zich altijd op tijd opnieuw wist uit te vinden, miste de slag om de smartphone volledig en leidde een zieltogend bestaan tot het in 2013 werd overgenomen door Microsoft. Bekende internetwinkels Meer bedrijven verdwenen uit de lijst onder druk van snel veranderende omstandigheden. Een goed voorbeeld hiervan is Marlboro dat in 2004 nog in de top 10 stond maar onder druk van strengere regelgeving en een sterke anti-rook lobby zijn marktmacht in rook zag opgaan. Ik ben benieuwd welke bedrijven zich het komende jaar weten te handhaven en welke internetwinkels, die de afgelopen maand het nieuws beheersten zoals Alibaba en Zalando, er de komende jaren in slagen de lijst te bestormen. Aan naamsbekendheid ontbreekt het hen niet maar het zal nu aankomen op het omzetten hiervan in financiële prestaties. De hele Top 100 van meest waardevolle merken is te vinden op: http://bestglobalbrands.com/2014/ranking/