Zie disruptie als kans

Disruptors kunnen snel uitgroeien tot geduchte concurrent. Wellicht is jouw sector ook kwetsbaar voor disruptie. Hoe speel je daarop in?

1. Doe de disruptie-check

Ga na of jij nog wel bij de tijd bent als bedrijf, of dat je eigenlijk een ondermaats aanbod hebt. Kijk naar de concurrentie van aanbieders met inferieure maar goedkope producten of diensten. Let ook op aanbieders uit andere sectoren. Juist daar kunnen 'disruptors' zitten.

In de whitepaper 'Disruptie als kans' wordt nader besproken hoe je inspeelt op de kansen die disruptie biedt. 

2. Welke kansen zijn er om disruptie-bestendig te worden?

Zolang je niet ontwricht bent, is er tijd om verbeteringen door te voeren, zodat je het kunt opnemen tegen eventuele 'disruptors'. Met andere woorden: om disruptie-bestendig te worden. Er zijn drie kansen: door de invoering van een beter businessmodel, een slimmere organisatie te worden en de organisatie sneller en wendbaarder (‘agile’) te maken.

3. Speel in op de kansen die disruptie biedt

'Disrupt or be disrupted' wordt vaak gezegd. Alsof je per se disruptieve nieuwkomers voor moet zijn. Je kunt besluiten de strijd niet aan te gaan, omdat het je niet gelooft dat het de moeite waard is. Je kunt ook afwachten tot de disruptie zich aandient. De derde mogelijkheid is vernieuwingen door te voeren, misschien door zelf disruptor te worden. Vaak betekent dit dat je de concurrentie met bestaande bedrijfsactiviteiten aangaat. Disruptie komt dan neer op zelfdisruptie.