Bart Brouwer (CFO Dolmans): “Onze business is lastig te voorspellen. Toch zie je data-pieken die je kunt duiden als recurring by nature.”
Dolmans Calamiteiten Diensten – ooit begonnen als schoonmaak en schoorsteenveegbedrijf – is een groep van specialistische bedrijven actief in de calamiteiten en facilitaire dienstverlening. Bedrijven en particulieren komen bij Dolmans terecht, meestal via hun verzekeraar, als er sprake is van lekkage, brand, overstroming, stormschade in hun huis of bedrijfspand. Een interessante markt om in te opereren, aldus Bart Brouwer, die er al drie jaar CFO is. "Bij een calamiteit wordt Dolmans vaak benaderd door een verzekeringsexpert, of door de eigenaar voor het oplossen van het probleem. Dat kan gaan van een paar pannen die van het dak zijn gewaaid tot een half afgebrand huis, of een supermarkt met veel roetschade.”
Duurzame lat hoger leggen
Voordat Bart Brouwer in 2020 werd gevraagd om CFO te worden van de Dolmans bedrijven, had hij al de nodige ervaring met bedrijven waar een DGA aan het roer staat. “De klik is belangrijk en die was er zeker met Berthil Dolmans. Als tweede generatie is het Berthil die Dolmans heeft uitgebouwd tot Nederlands marktleider in de calamiteitendienstverlening."
Berthils vader Wim begon 65 jaar geleden met het glazenwasser en schoorsteenvegersbedrijf, dat later is uitgegroeid tot regulier schoonmaakbedrijf. Brouwer: “Berthil kwam aan boord in de jaren ’80 en deed toen alleen de eenmalige projecten: opruimen en schoonmaken bij calamiteiten. Toen werd alle inboedel nog gewon in een container gegooid en nieuw gekocht. Maar sinds 25 jaar wordt zoveel mogelijk aan de bron gescheiden en kijken we echt wat we nog kunnen gebruiken. Kleding, bankstellen, witgoed, elektrische apparaten worden waar mogelijk door ons gereinigd. Nu willen we de duurzame lat weer wat hoger leggen middels nieuwe initiatieven zoals elektrisch rijden en verder hergebruik en scheiding van afval.”
Dolmans klaarmaken voor de toekomst
Maar Brouwer die daarvoor zeven jaar CFO was bij Detron – “ook een dienstverlener, maar dan white collar” – keek in zijn overweging om in dienst te komen ook naar wat bij aan waarde zou kunnen toevoegen aan de organisatie. Ook daar zag hij mogelijkheden.
“Berthil is een zeer gedreven ondernemer en hij wil echt een volgende stap maken met de Dolmans bedrijven. Daar hoorde ook een echte CFO bij." Die functie bestond nog niet eerder voor de drie bedrijven waaronder de Dolmans Groep met de labels Trition, ASB en sinds april 2023 Van Lierop – en Cauberg Huygen, een ingenieursbureau op het gebied van bouwfysica en milieuconsultancy en uit een 50/50 joint venture QBuild Holding. Brouwer: “Berthil wilde het bedrijf klaarmaken voor de toekomst en had echt een financial nodig die hem ook meer strategisch werk uit handen zou nemen, bijvoorbeeld rondom successiemanagement, zorgen dat de juiste mensen op de juiste plek komen te zitten."
Lees ook op CFO.nl: “In tijden van inflatie en recessie wordt het voorspellen van kasstromen zeker uitdagender voor CFO’s.”
IT essentiele factor in business control
Brouwer werd ook binnengehaald om de structuur en de governance te verbeteren en om de reporting zo in te richten dat Berthil Dolmans kon blijven sturen zonder zelfs helemaal midden in het bedrijf te zitten: “Ik zit er nu drie jaar, dus onlangs zijn we eens samen een paar dagen gaan zitten om te kijken waar we staan. Dingen gaan nooit zo snel als je zelf wil, maar er zijn de afgelopen jaren mooie stappen gezet op het gebied van ICT, Finance, HR en Marketing. Die stafafdelingen zijn serieus gegroeid. Kleine dingen, die echt in een cultuur moeten inslijten. Iedere maand uitgebreid rapporteren, dat gebeurde eerder niet. Meer analyseren, achteraf en vooraf. Onze business is lastig te voorspellen. Toch zie je data-pieken die je kunt duiden als recurring by nature. En er zijn gemiddeld zo’n twee a drie grote calamiteiten-pieken waarvan je weet dat ze komen.”
Terugkijkend op de afgelopen jaren zag Brouwer een aantal ontwikkelingen waarvan sommige tijdelijk waren en anderen waarschijnlijk blijvend: “Tijdens Corona liepen sommige calamiteiten terug, omdat veel mensen thuis werkten en bij lekkages of branden sneller konden ingrijpen. Maar ook de klimaatverandering heeft de business veranderd. De overstromingen in Limburg hebben wij teruggezien in de cijfers bijvoorbeeld.”
Bij het inzichtelijk maken van processen is IT een essentiële factor. Brouwer wil als CFO meer businesscontrol binnen de organisatie. “We zijn nu heel erg bewust data aan het opslaan. Met Power BI werkte je al met data-tabellen die je ging analyseren. Maar je datakwaliteit moet dan wel op orde zijn, consistent zijn aan de voorkant.”
Shortcuts en datavervuiling
Techniek gaat het werk voor Financials gemakkelijk en sneller maken, ziet Brouwer. “Efficiënter ook. Binnen IT hebben we een heel ander team. Bij Finance hebben we onze mensen veel meer eigenaarschap gegeven, ook om te zorgen dat men de boot straks niet mist. Het belang van data was vijf jaar geleden echt anders dan nu, dus dat is veranderd. Hoe breng ik structuur? Wat wil ik van mijn data analist? Het gaat erg snel.”
Maar de consistentie aan de data-invoer is ook iets waar Brouwer als CFO nog regelmatig op moet bijsturen: “De eigen uren die we leveren, onderaannemers en materialen. Op elk onderdeel van onze dienstverlening zit een andere marge. Als je alle geleverde onderdelen goed in je systeem hebt staan kan je een betere voorspelling doen van je omzetten en marges.”
Maar dat is de theorie. Mensen zijn geneigd om shortcuts te nemen, zeker in de calamiteiten-branche. Brouwer: ”Een offerte die uit vijf onderdelen bestaat kan snel in het systeem terechtkomen met alleen de fixed price. Dat maakt onder de streep niet uit voor de cash flow, maar je kunt zo niet goed bijhouden welke diensten of producten veel worden afgenomen of verkocht. Je komt dan ook in de knel als je bijvoorbeeld man-uren wil gaan optellen. Die discipline aan de voorkant moet er nog echt in. Bij Dolmans Calamiteiten Diensten gaat het echt om ‘man on the van’ business. En de ‘externe expert’ die uiteindelijk de prijs bepaalt bij grote schades, is ook essentieel onderdeel van onze business. Cultuurverandering en discipline zijn niet een traject dat je even in een jaar invoert. Je moet steeds laten zien waarom we dit willen, laten zien wat het oplevert. Maar ook terugkoppelen waar en wanneer het niet goed gaat in de rapportage. In de controle en het terugkoppelen, zie ik AI wel een rol spelen. Maar we zijn er nog niet. Daarom hecht ik ook aan die de stip op de horizon. Ik denk altijd in periodes van zeven jaar, waarbij ik ook geloof in de houdbaarheidsdatum van een bestuurder in dezelfde rol.”
Kralen rijgen
Het bedrijf en zijn mensen verder helpen, het zijn de belangrijkste drijfveren van Brouwer: “Wij willen de komende tijd graag groeien met onze drie bedrijven, autonoom, maar ook via overnames. Ik heb een DGA met ongebreidelde energie die het leuk vindt om te investeren in zijn eigen bedrijven. Zo hebben we Van Lierop overgenomen in april 2023, een familiebedrijf dat het verstandig vond voor de continuïteit om onderdeel te worden van een grotere groep. Dat betekent dus niet dat we Van Lierop dan meteen van naam gaan veranderen, want het is een mooi merk. Al kralen rijgend blijven we op de markt kijken of er nog andere mooie bedrijven zijn. Soms heb je er twee in een jaar, soms even niets. Grote gemene deler is vastgoed gerelateerde dienstverlening."
De CFO wil de komende drie jaar verder met waar hij mee bezig is. "Als AI echt gaat groeien pakken we dat ook op. We zijn nu aan het nadenken over hoe we Chat GTP kunnen inzetten voor bedrijfsprocessen zoals de klantenservice, waar heel veel klanten worden gemaild, bijvoorbeeld door AI antwoorden te laten schrijven die alleen nog even hoeven te worden gecheckt door de medewerkers. Maar om goede analyses te maken met AI moet data – financieel, operationeel, commercieel – wel heel goed van kwaliteit zijn."
Qua grootte wil Brouwer de drie bedrijven de komende jaren richting 200 miljoen omzet brengen. "Door de groei is het van belang om de marge goed te bewaken. We hanteren bij begrotingen targets van drie jaar om te zorgen dat onderdelen geen verkeerde beslissingen nemen, gedwongen door korte termijn overwegingen."
Ben je CFO of controller? En wil je ook naar FM Dag 2024 komen?
Op 17 april a.s. zal FM Dag “Orakels” in het teken staan van het beantwoorden van de meest urgente vragen van CFO’s, finance directors, financieel managers en controllers. Vanuit CFO.nl mogen wij dit jaar een beperkt aantal toegangskaarten weggeven aan leden van onze CFO Community die werkzaam zijn voor organisaties met een omzet van minimaal € 50 miljoen. Wil jij dit jaar ook aanwezig zijn op FM Dag, stuur dan een mail naar Amber Overbosch, Community Manager van CFO Community: amberoverbosch@sijthoffmedia.nl