CFO bezig met disruptie en waardecreatie
Driekwart van de CFO’s onderzoekt hoe disruptieve technologieën kunnen bijdragen aan hun business. En meer dan 8 op de tien vindt het zoeken naar nieuwe waarde in de business één van hun belangrijkste verantwoordelijkheden. Dat blijkt uit onderzoek dat Accenture uitvoerde onder 740 CFO’s en senior finance executives.
Het beeld dat uit het onderzoek naar voren komt, laat een groot verschil zien met de rol die de CFO in het verleden vervulde. De onderzoekers concluderen dat de functie van de hoogste financial nog steeds aan grote veranderingen onderhevig is. Die veranderingen worden gedreven door een aantal factoren.
Bedrijven, besturen en ondernemingen vragen en verwachten meer van de CFO. Er is een constante druk om groei te laten zien, in een markt die snel verandert. Aan de andere kant nemen het aantal eisen op het gebied van compliance en control toe. De beschikbaarheid van data vraagt om nieuwe vaardigheden van finance.
Dat maakt dat de positie van de CFO steeds belangrijker geworden is. Accenture concludeert dat de CFO steeds meer zij aan zij met de CEO werkt aan de strategie van het bedrijf.
Accenture ondervroeg de CFO’s over technologiegebruik. Een merendeel van de CFO’s (77 procent) richt zich op het verhogen van de efficiency door de inzet van nieuwe technologie. Data wordt gebruikt om nieuwe inzichten te creëren, hier worden voornamelijk predictive analytics (74 procent) en AI (61 procent) voor gebruikt. Meer dan driekwart van de ondervraagden gelooft dat zelfservice onder invloed van digitalisering belangrijker zal worden in bedrijven. Meer dan tweederde denkt dat finance andere executives moet trainen om ook finance-activiteiten als reporting, planning, budgeting en forecasting op zich te nemen. Het onderzoek stelt ook dat momenteel nog maar 34 procent van de financiële taken geautomatiseerd zijn.