5 tips voor je FP&A-team midden in de organisatie te zetten
CFO's zijn al die tijd bezig met de noodzaak van hun FP&A-teams om te transformeren naar operationele sparringpartner die in het hart van de bedrijfstelling. Minder cijfertjes uitleg, meer inzicht en contact met het bedrijf, zeker nu organisaties steeds vaker geconfronteerd worden met grote en kleine, doorlopende disrupties (Covid-19, het mediagebruik van klanten, IT-innovaties, etc.).
Maar hoe transformeer je je FP&A-team zodanig dat het in staat is om de impact van deze steeds snellere veranderingen die ik neem in de continue beoordeling en analyse van groei, bedrijfskosten en kapitaaluitgaven?
Op CFO.com een aantal experts van Bain & Company vijf factoren waar CFO's op moeten letten bij de transformatie van hun FP&A-teams.
1. Investeer in sterke samenwerkingsverbanden binnen de organisatie
Succesvolle FP&A transformaties vanaf het begin van een sterk partnerschap tussen finance en de bedrijfsstop. De werkelijkheid is dat financiering vaak nog onafhankelijk is en vervolgens aan het bedrijf rapporteert over de resultaten. Het is belangrijk om samen FP&A en andere onderdelen van het bedrijf te blijven maken over toekomstige bronnen van waardecreatie en over het pad en de timing om daar te komen.
2. Maak van je FP&A-teams kennishubs met eigenaarschap
Traditionele FP&A-organisaties die vertrouwen hebben in een groep generalisten om een ras scala aan verantwoordelijkheden uit te voeren. Daarnaast blijft de lat voor expertise in FP&A stijgen naarmate bedrijven nieuwe klantsegmenten, producten, landen, bedrijfsmodellen en kanalen betreden (en verlaten).
In deze uitdaging kan organisatiestructuur helpen door FP&A te transformeren naar 'hub-and-spoke-configuraties' en 'centres of excellence', kleiner en meer eigenaarschap, meer gericht op interactie met het bedrijf dan op de uitvoering van de analyses die door de hele organisatie worden gebruikt.
3. Investeer in opleidingen voor FP&A
FP&A-teams die alleen bestaan uit mensen met een traditionele financiële van boekhoudkundige achtergrond, die vaak geen diepgaand begrip van het zakelijke domein hebben. De spagaat hierin is complex: extra tijd vrijmaken om je team te laten ontwikkelen op andere gebieden beperkt de tijd voor financiële professionals om hun competentie op het gebied van FP&A op te bouwen.
Het is van cruciaal belang voor CFO's om financiële professionals in leiden die voelen met het bedrijfsleven, als met datawetenschap en analyse. Investeert voldoende in opleidingen en rotatieprogramma's.
4. Zet FP&A in om zelf datadriven strategie-tools te (laten) ontwikkelen
De goede toepassen en opschalen van innovatie is voor veel organisaties lastig. De uitdaging hierin is: gerichte keuzes maken voor die innovaties die het grootste positieve effect hebben op de bedrijfsdoelen. FP&A kan hier een belangrijke rol spelen, bijvoorbeeld door een slimme cloudbased budgetteringstool om (laten) te maken die de analyse van de kernprestatie-indicatoren (KPI's) en de algemene rapportage verbeteren, waardoor besparingsinitiatieven op koers blijven.
5. Wacht niet te lang met de transformatie: er kan veel – en sneller dan je denkt
Naarmate de economische volatiliteit naareneemt, zijn steeds frequente prognoses van financiën een noodzaak. Om niet al hun tijd kwijt te zijn aan de verzamelen van gegevens moeten FP&A-teams hun datasystemen gefaseerd gaan upgraden met nieuwe technologische oplossingen. De opschonen van data is een noodzakelijke eerste stap, waarna FP&A geavanceerdere tools en gebruik van de cloud kan inzetten.
Veel innovaties tools kunnen echter snel ontwikkeld en gelanceerd worden – het implementeren van machine learning bij de voorspelling van inkomsten (8 tot 10 weken). Vaak sneller dan wordt aangenomen door zakelijke gebruikers.
Focus op bedrijfsdoelen en juiste tempo
Bedrijven en CEO's die hun FP&A-team willen transformeren, scherpe keuzes maken. Focus op de bedrijfsdoelen en het juiste tempo zijn hier essentieel. CEO's en hun team moeten samenwerken met andere afdelingen om te kijken waar de echte winst en waardecreatie zit voor de toekomst. Deze gesprekken moeten de basis zijn voor de FP&A transformatie. Alleen dan verschuift de rol van FP&A van boekhouding naar echte zakenpartner.