CFO headlines: Ahold, Uber en Apple investeren in disruptie en Taylor Swift is boos

Met de fusie sorteren Ahold en Delhaize voor op een dominante online positie, de strijd om hét businessmodel voor online muziek is een nieuwe fase ingegaan en Uber smijt in China met geld. De opkomst van nieuwe disruptieve businessmodellen kwam sterk naar voren in de krantenkoppen van deze week.

Fusie Ahold en Delhaize online nobrainerGrote fusies hebben een grote kans van falen, maar in de ogen van de online ondernemer is de fusie tussen Ahold en Delhaize een ‘nobrainer’. Voor online succes is het aantal gebruikers doorslaggevend. De grootste wint. Bedrijven als Uber, Amazon, Zalando en Takeaway maken jaren verlies en hebben daar geen probleem mee. “Als we winst maken laten we klanten liggen”, zegt de CFO van Thuisbezorgd.nl letterlijk. Als Ahold en Delhaize er in slagen de culturele verschillen te overbruggen kunnen ze een grote slag maken met hun online activiteiten. De nieuwe schaalgrootte stelt ze in staat veel meer investeren in technologie en online acquisitie. Ahold is online actief met Bol.com en AH Online. Delhaize met Delhaize.be, Hannaford.com en Peopod. Samenvoeging van de online activiteiten maakt van het fusiebedrijf één van de grootste spelers in Europa. Een mooie uitdaging voor de winnaar van de CFO of the year Award Marijn de Wit van Bol.com. Of CEO Dick Boer en CFO Jeff Carr aan online groei dachten bij het aangaan van de fusie is onduidelijk. In de presentatie over de fusie is maar één zin gewijd aan de online voordelen. Desondanks lijkt het een goede zet. Nu maar hopen dat Amazon zich een beetje rustig houdt.Apple en Google zetten aanval in op Spotify en PandoraDe strijd om het dominante businessmodel voor online muziek is een nieuwe fase ingegaan. Apple is eerder van start gegaan met een nieuwe streamingservice voor muziek en deze week heeft Google een gratis versie van Google Music gelanceerd. De techreuzen concurreren met de huidige dominante services van Spotify en Pandora. CFO Michael Herring van Pandora is niet onder de indruk van het initiatief van Apple. Volgens eigen onderzoek heeft 80 procent van de consumenten een voorkeur voor gratis internet radio met advertenties in plaats van betaalde services als Apple Music. Spotify biedt beide varianten. Betaald zonder advertenties en onbetaald met advertenties. In de gratis versie van Google Music kunnen gebruikers geen specifieke nummers aanklikken, maar alleen kiezen uit playlists. Popidool Taylor Swift is het er helemaal niet mee eens. Eerder ging zij in de aanval tegen Spotify, omdat de dienst slecht was voor de verkoop van albums. Nu vindt zij het een schande dat Apple consumenten drie maanden gratis van de dienst laat gebruiken zonder daarvoor de artiesten te betalen. Uber smijt met geld in ChinaIn Nederland voert taxi-app Uber een juridische strijd om chauffeurs in te kunnen zetten. Ook in China begeven online taxi-services zich in een juridische grijze zone. Dat schrijft de Financial Times (FT). Toch zet Uber grof geschut in om de strijd aan te gaan met de grootste Chinese taxi-service Didi. Het Chinese bedrijf wordt gefinancierd door de Chinese techreus Alibaba. Uber heeft de zakken vol met dollars van venture capitalists. Het bedrijf wil zo snel mogelijk de wereld veroveren en laat China niet links liggen. In een ultieme poging marktaandeel te winnen subsidieert Uber chauffeurs die onder hun vlag gaan rijden door ze meer te betalen dan de ritten opleveren. Soms wel twee tot drie keer de prijs van een rit. Volgens de FT vindt de landelijke overheid de opkomst van de taxi-services een goede ontwikkeling om dichtslibbende steden tegen te gaan. Desondanks stuiten de services lokaal op weerstand van gemeenten. De lokale overheid verkoopt licenties aan taxi-chauffeurs en zien dat de apps er toe leiden dat er meer illigale chauffeurs de weg op gaan.In de rubriek CFO headlines haalt de redactie van CFO.nl de rode draad uit het nieuws. Lees ook de vorige CFO headlines