“CFO, wees alert op de invloed van onbewuste aannames!”

Leadership in Finance Summit 2024: Check your Assumptions at the door.

Als CFO of Corporate Controller redeneer je elke dag vanuit aannames bij het nemen van belangrijke beslissingen. Deze aannames zijn het resultaat van onze persoonlijke ervaringen, privé-overtuigingen en van de omgeving waarin we opereren. Wat vaak onderschat wordt is het belang van bewustzijn over je aannames. Dit bewustzijn is een doorslaggevende factor in het succes van je organisatie.

Martijn Schaap, CEO van martijnschaap.com, heeft meer dan twintig jaar ervaring als ondernemer en traint bedrijven in hoe ze tot de juiste besluitvorming komen. Met een klantenbestand variërend van VodafoneZiggo en Eurofiber tot Mollie, heeft hij indrukwekkende resultaten behaald binnen diverse bedrijfssectoren. Hij biedt zowel team building trainingen aan als trainingen gefocust op leadership development, sales training, sales enablement en customer experience. Hij adviseert organisaties op basis van wetenschappelijke inzichten maar ook door middel van eigen ervaringen.
“Het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen is cruciaal”, zegt Schaap. “Veel succesvolle mensen slagen erin anderen te overtuigen en mee te nemen in hun visie, terwijl anderen met dezelfde kennis en argumenten falen om anderen te inspireren. Waarom is de ene leider succesvol en de ander niet? Hoe krijg je mensen mee en hoe zorg je ervoor dat mensen gemotiveerd blijven?”

Nog niet aangemeld voor de Leadership in Finance Summit 2024? Schrijf je hier in: Check your assumptions at the door!

Onbewuste aannames

“Als je een CFO bent, financieel-directeur, of controller ben je vaak voortdurend bezig met het idee dat je ervoor moet zorgen dat je organisatie het juiste kennisniveau heeft. Je werkt aan de juiste houding en gedrag van je medewerkers. Want als zij de juiste dingen doen, zal het wel goed gaan.” Schaap ziet een risico in deze manier van denken..

"In de zoektocht naar succes halen veel organisaties externe partijen binnen om te werken aan vaardigheden en kennis. Trainingen en programma's worden geïmplementeerd om medewerkers bij te scholen en te ontwikkelen. Hoewel dit zeker waarde heeft, merken veel organisaties dat gedragsverandering slechts marginaal is.
Na jaren van onderzoek is er ontdekt dat – hoewel opleiden belangrijk is – kennisniveau uiteindelijk niet het doorslaggevende verschil maakt. Waarom niet? Omdat ons handelen niet alleen gestuurd wordt door kennis, maar ook sterk door onze overtuigingen, bewuste of onbewuste aannames die ons gedrag op subtiele maar krachtige manieren beïnvloeden."

Deze overtuigingen spelen volgens Schaap een cruciale rol in de mate waarin we ons potentieel kunnen benutten. "Daarom zeg ik: CFO, wees alert op de invloed van onbewuste aannames! Als we onze overtuigingen op een positieve manier benaderen, kunnen we onze capaciteiten ook echt activeren. Maar dat begint dus bij zelfbewustwording van onze aannames. Die leidt vaak tot een sterke bereidheid om nieuwe dingen te leren en te veranderen. Hierdoor kunnen we nieuwe vaardigheden en kennis opnemen en ons gedrag veranderen om grip te krijgen op onze omgeving en succes te behalen."

De cyclus doorbreken

Wat echter vaak gebeurt, benadrukt Schaap, is dat we onze overtuigingen en onbewuste aannames negeren. Dat men rationeler denkt te handelen dan daadwerkelijk het geval is: “Dat komt omdat onze aannames en overtuigingen vaak geworteld zijn in onze identiteit. Die identiteit kan cultureel en individueel verschillen. Maar we zijn er mee opgegroeid en vergroeid, dus we weten niet beter. Daarom blijven ze vaak onzichtbaar voor ons bewustzijn en onaangetast en onveranderd. Dat biedt houvast, maar aannames kunnen ook onze groei in de weg zitten.”

Hoe doorbreken wij de dynamiek waarin ingesleten aannames zichzelf versterken?

Tijdens zijn presentatie op het Leadership in Finance Summit, neemt Martijn Schaap ons mee, in een aantal tips en best practices over organisaties die succesvol zijn in het doorbreken van ingesleten patronen. Hoe kun je als finance leader het doorslaggevende verschil maken door je mensen kritisch te laten kijken naar hun eigen aannames? Schaap: “Aan de hand van Kahneman’s gedachtegoed en voorbeelden laat ik zien hoe we vaak minder rationeel handelen dan we denken. Dit gaat verder dan de conventionele aanpak om bedrijfsprocessen te verbeteren.”

 

Gerelateerde artikelen