CFO’s leren te denken als een startup
Ivo ten Hoorn, productmanager opleidingen van Alex van Groningen, concludeert dat finance in veel gevallen disruptie en innovatie remt. “De CFO moet ervoor zorgen dat finance op alle niveaus aanhaakt in de organisatie en niet alleen als remmer maar juist als enabler van innovatie fungeert. Je ziet nog steeds dat de CFO probeert innovatie van tevoren in een kader te plaatsen met een budget en een vooraf bepaalde uitkomst. Geprobeerd wordt aan de voorkant te berekenen wat er aan de achterkant uit moet komen. Dit lukt niet met disruptieve ontwikkelingen en innovatie. Je moet als CFO een budget vaststellen en ervan uit gaan dat je dit geld kwijt bent. Je moet er wel op toezien dat mensen serieus met dat geld omgaan, maar laat het vrij als het gaat om wat er mee gebeurt. Ga ervan uit dat het geld weg is bij de meeste initiatieven en een keer in de zoveel tijd komt er dan een mooi pareltje voor terug. Het is geen project met een begin en eind, je weet niet waar je naartoe werkt dat moet gaandeweg blijken. “Het is volgens ten Hoorn niet voor niets dat grote corporates zoeken naar kleine startups die zich op hun beurt maar wat graag aan hen verbinden. “ABN-AMRO gaat bijvoorbeeld 10 miljoen euro in een fonds stoppen dat kleine innovatieve bedrijfjes steunt. Op die manier houden zij voeling met de ontwikkelingen.”Het doel van de masterclass is om de CFO te laten denken als een startup en als innovatie-enabler. Zij leren hoe ze de juiste cultuur kunnen ontwikkelen om veranderingen te faciliteren en versnellen. Dit gebeurt door ze inzicht te verschaffen in de methoden en technieken van succesvolle bedrijven. Er wordt gekeken hoe startups innoveren. “CFO’s moeten een andere blik op innovatieprojecten krijgen en leren wat ze vooral wel en niet moeten doen om zich als leider te kunnen manifesteren. Simpel gezegd: schop de bal naar voren en ren er maar achteraan. Natuurlijk haalt 70% van de projecten het niet, maar de andere 30% kan succesvol zijn en voor die disruptie zorgen die jou als corporate vooruit of juist aan het wankelen kan brengen. Er zijn legio voorbeelden van grote corporates die een keer linksaf zijn gegaan waar ze rechtsaf hadden moeten gaan zoals Nokia die de smartphone disruptie volledig mistte of Minolta dat de digitale camera uitvond, maar zich inmiddels volledig heeft teruggetrokken uit deze markt.”Grote organisaties zijn vaak log en dat maakt het volgens Ten Hoorn lastig om innovatief te zijn. Hij noemt als positief voorbeeld de regel bij Google waarbij medewerkers 20% van hun werktijd vrij moeten besteden. “De meeste innovatie komt voort uit die mensen die voor zichzelf zitten te hobbyen.”De masterclass duurt 2,5 dag en vindt plaats in mei. In de masterclass leren wij u de begrippen, termen en technieken waarmee startups werken. Die hoeft u niet een op een over te nemen, u leidt een heel ander type bedrijf, maar deze kennis zorgt er wel voor dat u de samenwerking met dit type organisaties goed kunt begeleiden. Dit leert u van startups en mensen uit de corporate wereld die heel veel ervaring hebben in het werken met startups zoals Valentijn de Jong, Peter Clausman, Jeroen Volk en Michael Dooijes.Valentijn de Jong is de dagvoorzitter. De Jong was 17 jaar actief in executive rollen in de internationale corporate wereld onder andere bij Mercedes, General Electric en Athlon. Inmiddels is hij zelf ondernemer geworden om zijn drive en expertise rondom innovatie optimaal te benutten. Hij is managing partner bij Acato, een internetbureau dat Online experiences voor haar klanten maakt.Peter Clausman is oprichter van de School of Mavericks, Jeroen Volk is CFO van een nieuwe startup op het gebied van facturatie en Michael Dooijes is sinds 2002 CEO van MyOrder, een speler op het gebied van m-commerce en mobiel betalen. Dooijes is daarnaast Executive Director, Head of FL Ventures & Innovation bij Rabobank Nederland.Lees hier meer over de masterclass Denk als een startupBig DataHet komende jaar ontbreekt ook Big Data niet op de agenda van de CFO. Tijdens verschillende rondetafels kwam het onderwerp terug waarbij de rode draad de vraag was of Big Data het feestje van finance en IT is. Vast staat wel dat de CFO een belangrijke rol speelt.In de training Big Data & Analytics kunnen CFO’s aan de hand van praktische voorbeelden leren hoe ze een goede een goede Big Data Strategie kunnen opzetten. Dit hoeft niet altijd ingewikkeld en tijdrovend te zijn. Volgens Ivo ten Hoorn is het soms ook gewoon een kwestie van je boerenverstand gebruiken.Dat is ook de boodschap van Marco de Jong die het programma leidt. Hij roept financials op niet te lang na te denken maar gewoon te beginnen. De Jong en data zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Eerst als accountant en daarna als SAP-consultant en adviseur riskmanagement bij EY heeft hij de waarde van data altijd onschatbaar geacht. In 2012 start hij "Data To Insight" binnen het Consultancybureau Trifinance, een high end data science team dat voor diverse grote opdrachtgevers waarde uit data weet te halen. Sinds 2015 is Marco samen met Jan de Roos eigenaar van Experience Data. Door middel van inspireren, creëren en realiseren brengen zij klanten van data naar het land van de onbegrensde mogelijkheden.Lees hier meer over Big Data & AnalyticsOp 30 maart vindt in Bussum de Big Data Day 2016 plaats waar aan de hand van praktische voorbeelden en adviezen wordt duidelijk gemaakt wat deze ontwikkeling voor u kan betekenen.