Cosmeticamerk schrapt honderden banen in China
Cosmeticamerk Sephora, een van de grootste merken van luxeconcern Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), ontslaat honderden medewerkers in China om kosten te besparen. Dat meldt financieel persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Naar schatting verliest ongeveer 10 procent van de 4000 Chinese medewerkers hun baan.
- Honderden banen verloren door kostenbesparingen in China.
- Ongeveer 10 procent van medewerkers getroffen.
- Afzwakkende economie beïnvloedt consumentenbestedingen.
Moeilijke omstandigheden voor Sephora in China
Sephora heeft het de laatste tijd moeilijk in China, waar een afzwakkende economie een rem zet op de consumentenbestedingen. Dat is een tegenvaller, want LVMH-baas Bernard Arnault beschouwt succes in China juist als de sleutel om aan zijn wereldwijde verkoopdoelstellingen te kunnen voldoen.
Toenemende concurrentie van lokale merken
De concurrentie van lokale merken neemt ook toe. De artikelen van Sephora, grotendeels westerse cosmetica- en verzorgingsmerken, zijn doorgaans ook hoger geprijsd dan Chinese merken die aan populariteit winnen.
Als betrokken CFO kun je samen met vakgenoten invloed uitoefenen op de toekomst binnen jouw sector. Bespreek belangrijke trends, ontwikkelingen en strategieën tijdens onze online CFO.nl Panels. Geïnteresseerd in kosteloze deelname? Bezoek CFO.nl/panel voor meer informatie en sluit je aan.
Nieuwe strategie en herstructurering
In een poging Sephora China nieuw leven in te blazen heeft het merk voormalig Nike Azië-directeur Xia Ding aangesteld als het nieuwe hoofd van de keten in de regio Groot China. Onder haar leiding wordt momenteel de organisatiestructuur herzien, geeft een woordvoerder aan zonder in te gaan op de aantallen die Bloomberg noemt.
Wereldwijd netwerk van winkels
Sephora heeft wereldwijd meer dan 2700 winkels, waarvan ruim driehonderd in China. In Nederland heeft het merk geen winkels, maar wie in Duitsland gaat shoppen kan weleens een vestiging van Sephora tegenkomen.