FD: huidige generatie CEO’s onder immense druk

Uitdagende druk van milieuactivisten en aandeelhouders.

De nieuwe topman van Unilever pleit voor meer realisme als het gaat om de duurzaamheidsambities van het bedrijf, meldt het Financieel Dagblad gisteravond. ‘Ik ben er niet om de wereld te redden maar ik wil er wel voor zorgen dat alles wat Unilever doet echt beter is’, liet Hein Schumacher afgelopen maand weten aan persbureau Bloomberg. Ook zijn collega Wael Sawan heeft de klimaatdoelstellingen van Shell bijgesteld en in zijn woordkeuze enkele voorbehouden ingebouwd.

Zowel Unilever als Shell maken zich zorgen om hun beurswaardering en het risico dat ze worden overgenomen. Shell overweegt bijvoorbeeld om naar New York te verhuizen omdat het ondernemingsklimaat voor fossiele bedrijven er gunstiger is dan in Europa en het Verenigd Koninkrijk.

Binnen zes jaar moeten EU-lidstaten namelijk een substantiële vermindering van broeikasgasemissies realiseren, waardoor de huidige generatie bedrijfsleiders onder immense druk staat om resultaten te boeken, te midden van een steeds vijandiger wordende omgeving waarin ze van alle kanten onder vuur liggen.


Lees ook: 


Aandeelhouders

Als het niet de milieuactivisten zijn die bedrijfsleiders uitdagen, dan zijn het wel Angelsaksische beleggers die beweren dat bedrijven niet voldoen aan hun kernverantwoordelijkheid: het leveren van aandeelhouderswaarde. Met name in de VS wint deze tegenbeweging elke dag aan kracht. Daarnaast maken Europese voorschriften voor het rapporteren van klimaatprestaties bedrijfsleiders voorzichtig en doen hen afvragen of ze kunnen concurreren met Azië en de VS op deze manier. [Het artikel gaat verder na de advertentie voor CFO Day 2024]

“Only when the tide goes out, do you discover who has been swimming naked.” Geïnspireerd door Warren Buffetts wijsheid, verkennen we hoe je je bedrijf voorbereidt op laagtij en kansen voor waardecreatie benut in uitdagende tijden. Beleef CFO Day 2024 met 500 financiële leiders op 30 mei in het prachtige Grand Hotel Huis ter Duin.

Nieuwe tijd

Het is niet vreemd dat bedrijfsleiders van beursgenoteerde bedrijven realistisch en opportunistisch zijn. Ze zijn terughoudender dan de vorige generatie CEO’s om verwachtingen in de markt te zetten die ze mogelijk niet kunnen waarmaken. Tegelijkertijd wordt juist in deze tijd van grote veranderingen verwacht dat bedrijfsleiders, ondanks de druk, hun bedrijfsmodellen snel aanpassen aan de eisen van de nieuwe tijd, uit overtuiging en moed. Het minste dat politiek en samenleving dan ook kunnen doen, is begrip en ondersteuning bieden door middel van consistent beleid tijdens deze overgangsperiode.

Lees het hele artikel op fd.nl: Bedrijfsleiders verdienen de ruimte bij klimaattransitie

Gerelateerde artikelen