Financiële situatie scholen beter

De financiële situatie van scholen in het voortgezet onderwijs laat op sectorniveau herstel zien, maar verschillen tussen scholen zijn groot. Sommige scholen komen wel uit met hun geld, terwijl andere hebben daar grote moeite mee hebben.

De verschillen vinden hun oorzaak in onder meer leerlingenaantallen, huisvestingslasten, personeelssamenstelling en bedrijfsvoering. Dit concludeert de Algemene Rekenkamer na een onderzoek bij 30 schoolbesturen op verzoek van de staatssecretaris van OCW.Een nieuwe bekostigingssystematiek zou beter aan moeten sluiten op de praktijk en scholen kunnen de ruimte die er is om problemen op te lossen beter benutten, stelt de Rekenkamer. Nu worden scholen grotendeels via een lumpsumbedrag gefinancierd. Dat is bedoeld om schoolbesturen autonomie te geven in de manier waarop ze hun financiële middelen besteden. In de praktijk wordt de ruimte die scholen hebben beperkt door regelgeving en sectorafspraken (zoals de functiemix of beperkingen in het taakbeleid). Daardoor is het lastig om proactief in te spelen op (voorziene) kostenstijgingen.In een nieuwe systematiek zou financiële planning en allocatie van middelen op het niveau van schoolbesturen beter bevorderd moeten worden. Bovendien beveelt de kamer het invoeren van  benchmarking en het uitwisselen van best practices aan.   

Gerelateerde artikelen