Genomineerd CFO Day 2009, categorie AEX, Mark Armour, Reed Elsevier
Het concern wil minder cyclisch worden en wil zich daarom verder terugtrekken uit de van de advertentiemarkt afhankelijke en door trage grei gekenmerkte geprinte media naar de sneller groeiende, minder cyclische online sectoren. Stapsgewijs is het concern erin geslaagd zich van uitgever naar dataleverancier te transformeren.
In de afgelopen vijf jaar groeide het aandeel van online producten in de omzet naar meer dan 50 procent. In lijn met deze strategie werd in 2007 de educatieve tak Hartcourt verkocht. Reed Elsevier gaat zich concentreren op meer gespecialiseerde doelgroepen als wetenschappers, juristen en verzekeraars. Daarbij gaat het om hoogwaardige informatie die de klant gewoon moet hebben om concurrerend te kunnen zijn.
Op deze must-have informatie liggen hogere marges dan op het traditionele uitgeven. In navolging van de educatieve tak werd in het begin van 2008 ook Reed Business Information, in Nederland bekend van Elsevier en FEM Business, in de etalage gezet. Na het ineenstorten van Lehmans zaten het economisch tij en de kredietmarkt tegen. Besloten werd de verkoop voorlopig in de ijskast te zetten en de kosten bij Reed Business naar beneden te gaan brengen via een forse reorganisatie, die tot een besparing van 100 miljoen dollar in 2011 moet leiden. Aan de andere kant was er ook groei.
Met de aankoop van ChoicePoint voegde Reed Elsevier een bedrijf met een hoge operationele marge en omzetgroei aan het portfolio toe. ChoicePoint is leverancier van online informatie op het gebied van risicomanagement.
Het bedrijf koppelt informatie uit publieke en private databanken en verkoopt deze gegevens aan bedrijven zoals verzekeraars en banken, maar ook aan de overheid, die daarmee in staat zijn mensen te screenen en risico’s te evalueren. Voor de overname van ChoicePoint werd een beroep op de banken gedaan. Door het niet doorgaan van de verkoop van RBI, werd de obligatiemarkt benaderd voor herfinanciering van het concern.
Ondanks de moeilijke economische omstandigheden wist Reed Elsevier het afgelopen jaar met goede cijfers af te sluiten. Het jaar 2009 wordt een uitdagend jaar, omdat niet alleen het onderdeel Reed Business Information last heeft van de economische crisis, maar ook de beurzenorganisator Reed Exibitions het moeilijk zal krijgen. Met het overgenomen ChoicePoint en de andere data-activiteiten is de conjunctuurgevoeligheid van het concern minder geworden.