De eerste 100 dagen van… Patrick Rosengarten (CFO van IG&H)
In de rubriek ‘De eerste 100 dagen van…’ vertellen pas aangetreden CFO’s over hun ambities en eerste ervaringen in hun nieuwe rol. Deze week: Patrick Rosengarten, sinds september CFO bij IG&H, het Nederlandse advies- en technologiebedrijf, dat zich richt op digitale transformaties binnen de financiële dienstverlening, gezondheidszorg en retail.
Welke strategische financiële doelstellingen heb je jezelf gesteld voor eerste jaar bij IG&H, en hoe sluiten deze aan bij de bredere groeistrategie van de organisatie?
“IG&H is heel hard gegroeid de laatste jaren, met een sterke buy-and-build strategie, ondersteund door Private Equity (IK&Partners). Van een klassiek consultancy bedrijf naar marktleider in end-to-end digitale transformatie bij klanten. Dit betekent naast strategieprojecten en consultancy met behulp van data en technologie, zorgen dat strategie ook echt wordt geïmplementeerd en werkt. We doen dat in de sectoren Health, Financial Services en Retail. Als je kijkt naar onze financiële doelstellingen dan is groei en het faciliteren hiervan erg belangrijk. Daarnaast het goed neerzetten van performance management en KPI sturing – soms bijsturing – naast topics als CSRD en het integreren van de overgenomen bedrijven.
Gelijktijdig betekent forse groei ook dat de achterkant van het bedrijf niet altijd even hard is meegegroeid. Het versterken van de Finance en Legal afdeling en onderliggende processen zal komend jaar veel aandacht vragen. Bijvoorbeeld het goed neerzetten van Business Control en Risk Management. Ondertussen gaat de business gewoon door en zijn we alweer bezig met twee nieuwe acquisities.”
Hoe zie je de rol van Finance team binnen de digitale transformaties die IG&H nastreeft? Hoe kunnen financiële processen innovatie ondersteunen en andersom?
“Naast het ondersteunen van digitale transformaties bij klanten zijn we zelf als bedrijf ook aan het veranderen. De verandering van een traditioneel consultancy bedrijf, nu aangevuld met het ontwerpen, bouwen, implementeren en beheren van ICT-oplossingen – bijvoorbeeld onze Allvida oplossingen in pensioenen en verzekeringen – betekent ook een ander risicoprofiel. En een ander risicoprofiel vraagt ook andere rollen en competenties van het Finance team.
Het begint bij het goed definiëren van de rollen en profielen en vervolgens ga je door met het neerzetten van de governance en de organisatie. In de plannen voor 2025 maak ik dan ook een onderscheid in de agenda tussen ‘running the business’ en ‘changing the business’. Ik probeer daarin de balans te vinden tussen groei en ondernemen en in control blijven als het gaat om het realiseren van onze ambities. Eind volgend jaar moet er een toekomstbestendige Finance & Legal organisatie staan. En IG&H is een innovatief bedrijf, dus ik wil ook meer gebruik gaan maken van robotisering en AI-oplossingen. Dat staat dus zeker op de ‘changing the business’ agenda.”
“Een ander risicoprofiel vraagt ook andere rollen en competenties van het Finance team.”
Zijn er lessen uit je carrière die je denkt te kunnen gaan verzilveren in je nieuwe rol?
“De laatste 25 jaar heb ik altijd gewerkt in zakelijke dienstverlening. Veelal mensenbedrijven met een urenbeweging in combinatie met technologie. Bij IG&H komt dit eigenlijk allemaal samen. De kennis en ervaring die ik heb opgedaan bij vorige werkgevers kan ik hier heel goed toepassen. Met name bij de grotere corporate organisaties waar ik heb gewerkt, zoals Randstad Nederland, waren een aantal randvoorwaarden erg goed geregeld. Processen stonden als een huis en dashboarding en reporting was van een hoog niveau.
Als CFO bij Centric, een Europees ICT bedrijf, heb ik vooral geleerd om als boardmember onafhankelijk te denken en weloverwogen keuzes te maken in een roerige tijd. Altijd in het belang van het bedrijf – en ik heb daarin altijd mijn eigen morele kompas gevolgd. Inmiddels ben ik wat verder in mijn carrière en kies ik heel bewust voor IG&H, een bedrijf dat bij me past en waar ik echt waarde kan toevoegen.”
Wat is de leukste/grootste verrassing die je bent tegengekomen in je eerste 100 dagen als CFO bij IG&H?
“Ik ben heel positief verrast door de ondernemende en innovatieve vibe die heerst binnen IG&H. Als je het kantoor binnenstapt of met collega’s praat voel je de ambitie en passie voor groei en ontwikkeling. We zijn een bedrijf met veel jonge mensen met een hoge betrokkenheid. Thema’s als ESG, duurzaamheid en innovatie zie je overal binnen IG&H terugkomen. We hebben bijvoorbeeld hier in Utrecht een Data & AI Experience Center waar demonstraties worden gegeven aan klanten en potentiële klanten over de mogelijkheden die Artificial Intelligence kan bieden. Die positieve energie spreekt mij heel erg aan.”
Op dinsdag 15 april nemen we tijdens FM Dag 2025 een diepe duik in de kleine veranderingen die zorgen voor grote impact. Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell, verkennen we onder andere het integreren van laagdrempelige automatisering tot het herkennen van early warning signs in financiële patronen. Het resultaat? Meer efficiëntie, betere beslissingen en een organisatie die klaar is voor de toekomst. Investeer in de ontwikkeling van jouw team en maak gebruik van onze speciale groepstickets met korting. Zorg dat jullie deze kans niet missen!