Rondetafel over Big Data: Hoe pak je dat aan als financial?

Tijdens een bijeenkomst van de CFO Association en TriFinance boog een groep van ruim 20 finance professionals zich over het belangwekkende topic Big Data.

De bijeenkomst vond plaats bij de Nonnerie in Maarsen en werd afgesloten met een diner. De groep bestond uit finance professionals van toonaangevende Nederlandse organisaties als Akzo Nobel, Auping, Oxbow Energy, Cofely, BAM en Lamb & Weston.

 

Deze discussie vormde ook de opmaat naar de eerste Big Data Day voor financials in Nederland die de CFO Community op 30 maart 2016 zal organiseren in Het Spant in Bussum

 

Toon Borré (Business Unit Leader Data to Insight, TriFinance), Maarten van Leeuwen (Business Unit Leader Data to Insight, TriFinance) en Kevin Mottard (CFO Community Manager, Alex van Groningen) vatten de ronde tafel discussie samen. 

 

“Big Data verhalen en discussies gaan vaak over enkele fascinerende cases zoals Netflix of Facebook”, begint Mottard. “Maar wij hebben voor de discussie van de ‘Data To Insight’ groep voor een andere aanpak gekozen. We hebben ter voorbereiding een paar data scientist van TriFinance onderzoek laten doen bij twee deelnemende organisaties: Oxbow Energy en FD Mediagroep. De resultaten daarvan hebben we gedeeld als basis voor de discussie.”

 

“De meeste financials staan nog aan het begin van de journey”, stelt Toon Borré van TriFinance. “De deelnemers zijn het er wel over eens dat ze moeten beginnen, dit is urgent. Maar ze moeten wel gericht beginnen. Waar wil je als organisatie naar toe met Big Data? Een data scientist kan hele gave verbanden leggen, maar die blijven natuurlijk Chinees als ze niet vertaald worden naar de organisatie en haar strategie. Om de relevantie uit de verbanden die de data scientists leggen te halen moeten ze bijgestaan worden door mensen die de organisatie en haar strategie kennen en de juiste vragen stellen. Daar ligt een mooie rol voor finance.” 

__________________________________________________________________________________  

Bezoek Big Data Day op 30 maart 2016 – Eindelijk praktische antwoorden

Big Data & Analytics verandert continu uw werk. Ruim 85 procent van de financials wil daarom verregaand investeren in deze capaciteit. Maar hoe begint u? Hoe werkt het? Wat kost het? U ontdekt het op 30 maart 2016 tijdens Big Data Day, een uniek event voor CFO's en controllers. Leer via praktijkvoorbeelden en verhalen van top experts hoe u Big Data & Analytics succesvol toepast. Zij helpen u om het laag hangende fruit direct te plukken. Schrijf u nu in.

__________________________________________________________________________________  

 

Maar financials en data scientists zijn vaak verschillende bloedgroepen, merkt Mottard op. “Financials zijn van het (eind)resultaat en data scientists van de  journey en de ontdekking tijdens. Dat verschil moet je managen.”

 

Tijdens de discussie kwam duidelijk het belang van het goed structureren van je data naar voren. In geen enkele organisatie is dit vooraf op orde. “100 procent ga je nooit halen, maar een zeker niveau moet je wel hebben voor je aan de slag kunt”, aldus Maarten van Leeuwen van TriFinance. “Dan begint het proces waarin je dingen gaat ontdekken. En uiteindelijk moet de business er wat mee gaan doen.” 

 

Cruciale vragen als ‘hoe neem je de business mee’ en ‘hoe laat je hen dingen doen die ‘objectief’ uit de data blijken, maar subjectief anders voelen’ zijn onderwerpen die voor vervolg discussies zijn neergezet.

 

“De conclusie van deze discussie was dat Finance de ruimte moet geven aan data scientists om te experimenteren, maar ze wel helder moet begeleiden in de te nemen stappen”, zegt Borré. “Uiteindelijk wil iedereen weten waar het naar toe gaat. Ook heb je mensen nodig om de vertaling te maken van wat het data discovery team ontdekt naar de strategie van de organisatie en dit in een taal die de business begrijpt.”

 

Het potentieel is groot in Nederland, en wordt geschat op 45 miljard euro potentieel in kostenbesparingen en performance verbetering. “Iedereen moet hier iets mee”, concludeert Mottard. “Daar was de groep het over eens. Maar ga er niet te groots in. Begin klein en bouw het stap voor stap verder uit. Geef het de ruimte om langzaam in te trillen in de organisatie. En tot slot, wees niet bang dat de data al het ‘gevoel’ uit de business gaat weghalen. Vele ontdekkingen zijn een bevestiging van wat de business al weet en de business laat (gelukkig) niet snel haar gut feeling aan de kant schuiven. Maar uit de verschillende experimenten blijkt dat er altijd nieuwe dingen ontdekt worden waar mooie improvements uit te halen zijn.” 

 

 Financials praten nog even na bij een drankje

 

 Hans de Vriese (Akzo Nobel) praat na met community manager Kevin Mottard

 

 


 Financials luisteren aandacht terwijl cases worden ingebracht 

 

 

Financials horen hoe ze meer uit hun data kunnen halen.

 

Gerelateerde artikelen