“Uiteraard wil ik dat we over een jaar ‘live’ zijn met het nieuwe ERP-systeem.”

Mark Brok CFO Dieseko
De eerste 100 dagen van... Mark Brok (CFO van Dieseko)

In de rubriek ‘De eerste 100 dagen van…’ vertellen pas aangetreden CFO’s over hun ambities en eerste ervaringen in hun nieuwe rol. Deze week: Mark Brok, sinds september CFO bij Dieseko Group, leverancier van innovatief materieel voor de mondiale funderingsbouwindustrie.

Je bent aangenomen om Dieseko te helpen internationaal door te groeien en jullie marktpositie verder uit te bouwen in de wereld van de funderingsindustrie. In hoeverre kan je Finance team daarin een ondersteunende rol spelen?

“De afgelopen jaren heeft mijn voorganger, samen met de group controller een belangrijke basis gelegd waarbij de financiële rapportage snel, transparant en eenduidig beschikbaar is, met verschillende dimensies. Daarbij is er een duidelijke visie en strategie aanwezig hoe de positie van marktleider richting 2028 verder uit te bouwen met duidelijke pijlers.
De rol van CFO en het Finance team is om de strategie en strategische pijlers mee te vertalen naar concrete business cases, wij noemen dit building blocks, en ook de daadwerkelijke voortgang mee te monitoren en te rapporteren. Daarbij is ook het genereren van leading managementinformatie via ‘one source, one version, one truth’ een belangrijk aspect met bijbehorende analyses.
Tenslotte is het doorvertalen van doelstellingen en targets van groepsniveau naar locatie-, afdelings-, en persoonlijk niveau ook een aspect waarin Finance een ondersteunende rol kan hebben. Vanzelfsprekend blijft hierbij gelden dat de basis op orde moet zijn. Daarom wordt het ERP- systeem komend jaar vervangen door systeem dat ons businessmodel en ambitie ondersteunt. Last but not least: als finance heb je ook een rol om focus op beheersing werkkapitaal en cash genererend vermogen te hebben.”

“Onze markt wordt sterk bepaald door investeringen in constructie en infrastructuur, die vaak gedreven zijn door overheidsprogramma’s en regionale economische groei of de energietransitie.”

Welke trends en ontwikkelingen zie je op dit moment in jullie markt – en waar stuur je op als CFO?

“Onze markt wordt sterk bepaald door investeringen in constructie en infrastructuur, die vaak gedreven zijn door overheidsprogramma’s en regionale economische groei of de energietransitie. Dit betekent dat wij sterk internationaal georiënteerd zijn en ook dat we lokaal aanwezig moeten zijn. Het is onmogelijk om de lokale markten vanuit Nederland te bedienen. Daarbij is er een toenemende vraag naar het huren van onze equipment. Dat is mooi, want dit is ook een belangrijk onderdeel van onze strategie; focus op verhuur in plaats van verkoop. Er is een toenemende vraag in de offshore markt naar onze equipment omdat dit, ten opzichte van andere funderingsequipment, belangrijke voordelen biedt.

Ook decommissioning, het weghalen van funderingen na afloop van een exploitatiefase, is een groeiende markt. Naast geografische expansie, focus op verhuur en diversificatie van het orderboek is digitalisering een thema; hoe kun je data gebruiken voor preventief en voorspelbaar onderhoud. Dat betekent dat ik mijn aandacht richt op onder andere het inzichtelijk maken van de rendementen van de verhuurvloot en mee stuur op het vergroten van de bezetting; ‘sweat the assets’.
Tenslotte zijn wij, met een verhuurvloot, internationale locaties, een kapitaalintensief bedrijf. Ik stuur daarom ook sterk op het daadwerkelijk laten werken van het werkkapitaal en zoveel mogelijk cash vrijmaken om onze groeistrategie te ondersteunen. Voor nieuwe investeringen en ideeën is mijn eerste vraag; wat is de business case en hoe draagt dit bij aan onze strategie en prioriteiten?”

“Het is mooi om te zien hoe snel je kunt schakelen als er een goede klik is met de CEO en transparante en open communicatie met de RvC en aandeelhouders.”

Wat heeft je het meest verrast in he nieuwe rol tijdens je eerste maanden?

“Dat er ontzettend veel kansen liggen voor Dieseko om de marktleidende rol verder uit te bouwen richting 2028. Raymonde Wagemaker is een jaar terug begonnen als CEO en heeft dit duidelijk uitgewerkt en gecommuniceerd naar iedereen binnen de organisatie. Het is nu een kwestie van uitvoeren! De wisselwerking met Raymonde is erg goed en we vullen elkaar goed aan.
Het is fijn dat er een goede financiële basis ligt en dat er een grote verhuurvloot beschikbaar is voor alle locaties over de wereld. Het is mooi om te zien hoe snel je kunt schakelen als er een goede klik is met de CEO en transparante en open communicatie met de RvC en aandeelhouders. Tenslotte, en dat heeft me ook wel verrast, is het denken in business cases, terugdringen kapitaalbehoeftes niet iets wat al is ingebed in het denken en dagelijks handelen.”

Dieseko

Waar wil je over een jaar staan met je Finance team en de organisatie?

“Het zou mooi zijn als we de eerste resultaten van onze strategie ook terugzien in de financiële cijfers. Dat is een mooie opsteker voor iedereen die hier dagelijks aan werkt en geeft energie om door te gaan! Als we met het Finance team daarvoor de juiste managementinformatie genereren en als het Finance team wordt gevraagd om te ondersteunen bij het opstellen van een business case, zou dat een mooi compliment zijn voor het team. En uiteraard wil ik dat we over een jaar ‘live’ zijn met het nieuwe ERP-systeem.”

Op dinsdag 15 april nemen we tijdens FM Dag 2025 een diepe duik in de kleine veranderingen die zorgen voor grote impact. Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell ontdekken jouw finance professionals hoe ze AI-tools kunnen inzetten, rapportages digitaliseren en data-analyse versterken. Het resultaat? Meer efficiëntie, betere beslissingen en een organisatie die klaar is voor de toekomst. Investeer in de ontwikkeling van jouw team en maak gebruik van onze speciale groepstickets met korting. Zorg dat jullie deze kans niet missen!

 

Gerelateerde artikelen