Vertrouwen in Fugro terug

Ondanks een verlies van 86 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar gloort er hoop op structureel herstel.

De omzet van de bodemonderzoeker uit Leidschendam groeide met 5,7 procent, de ebitda verdubbelde bijna tot 84 miljoen euro, de marge verbeterde fors van 0,1 naar 2,9 procent en de vooruitzichten voor de rest van het jaar zijn ronduit goed. De transitie van Fugro ligt op koers. De Amsterdamse beurs reageerde opgelucht; het aandeel Fugro was uitblinker met 15,3 procent in de plus. Ondanks dat dan weer tegenvallende netto-resultaat van 86 miljoen euro in het rood.
Boosdoener onder de streep is Seabed, het samenwerkingsverband met de Franse branchegenoot CGG. Fugro moest daar 61 miljoen euro op afboeken en heeft zijn belang van 60 procent in de etalage gezet. Zodra de wereldleider van die geldverslinder is verlost, ziet de toekomst er rooskleurig uit. 

Crisismanagement

Financieel directeur Paul Verhagen zei in een interview in het laatste CFO Magazine over verleden en toekomst van Fugro al met vooruitziende blik: “Mijn werk stond lang in het teken van crisismanagement. Toen mij in april vorig jaar een nieuwe termijn werd aangeboden, twijfelde ik geen seconde. Want al is de nettowinst nog negatief, nu is wel de tijd voor de up-turn gekomen en daar wil ik natuurlijk bij zijn.”
Fugro was tot voor kort een sterk gedecentraliseerd concern, waar 200 operating companies rechtstreeks rapporteerden aan de board. “Finance was er alleen voor transacties, niet als businesspartner”, aldus Verhagen in CFO Magazine. “En hetzelfde gold voor HR en IT. De versnippering was groot; alleen al het Verenigd Koninkrijk telde meer dan tien operating companies met elk één of twee services die onafhankelijk van elkaar opereerden.”

'Flink gehanddrukt'

Dat Fugro af wil van Seabed komt dan ook niet als verrassing. Want klanten willen één Fugro zien, en geen zes. Voorafgaand aan alle veranderingen die de Growth Through Leadership-strategie van het bedrijf met zich meebrachten, werd er binnen Fugro vooral veel gediscussieerd. “Flink gehanddrukt”, zoals de CFO dat omschrijft. “Het model functioneerde lange tijd uitstekend, maar dat hele gefragmenteerde werkte in een veranderende wereld – met veranderende wensen van klanten – uiteindelijk dus niet meer.”

Olie- en gasmarkt

Topman Mark Heine zei bij de presentatie van de halfjaarcijfers dat Fugro probeert minder afhankelijk te worden van de olie- en gasmarkt, al enige tijd uit de gratie. Maar diensten die daar niets mee van doen hebben, zijn inmiddels al goed voor bijna de helft van de omzet. Tegelijkertijd ziet de CEO van Fugro ook dat de marktomstandigheden voor fossiele brandstoffen “verder normaliseren”. 
“De vraag naar olie en gas groeit nog steeds, terwijl er de laatste jaren weinig is geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe velden”, aldus Paul Verhagen eerder in CFO Magazine. “Toch moet er jaarlijks 4 a 7 procent ‘nieuwe’ olie en ‘nieuw’ gas worden ontwikkeld, alleen al om afnemende productie van bestaande velden te compenseren. Onze olie- en gasklanten winnen vaak in moeilijke gebieden offshore, dus komen ze naar ons. Intussen wordt offshore-wind voor Fugro steeds belangrijker. Wij zijn betrokken bij vrijwel alle parken op zee, wereldwijd.”          
 

Gerelateerde artikelen