5 mijlpalen van Eijgendaal als Aalberts’ CFO

John Eijgendaal is twee decennia CFO geweest van Aalberts. Vijf van de successen die hij op zijn naam kan schrijven.

1. Verzevenvoudiging omzet

Puur in cijfers is de ontwikkeling die Aalberts heeft doorgemaakt sinds 1999 spectaculair. Toen Eijgendaal begon als CFO, draaide Aalberts 847 miljoen gulden omzet en 61 miljoen gulden nettowinst. Inderdaad gulden, zo lang heeft Eijgendaal de CFO-positie bekleed. Vorig jaar was omzet 2,759 miljard euro, oftwel meer dan zeven keer zo groot. De nettowinst werd tegelijkertijd tien keer zo groot.

2. Via de MidKap gepromoveerd tot AEX-bedrijf

Een aandeelhouder die aan het eind van het vorige milennium 1.000 gulden heeft geïnvesteerd, heeft zijn geld bijna zien verzesvoudigen. Dat komt neer op een jaarlijks rendement van ruim 10 procent. Deze aandeelhouder heeft het aandeel ook zien opklimmen naar eerst de MidKap-index in 2005 en in 2015 naar hoofdindex AEX.

Lees ook: John Eijgendaal, CFO Aalberts Industries: Boerenverstand als succesfactor

3. Tientallen overnames

Aalberts is mede zo sterk gegroeid door de vele overnames die het heeft gedaan, vanaf 1999 meer dan vijfenveertig. Het succes van de overnamestrategie hangt voor een groot deel op de inrichting van het bedrijf. Als CFO hamerde Eijgendaal er altijd op dat het hoofdkantoor goed zicht heeft op hoe de werkmaatschappijen ervoor staan, onderwijl altijd oog houdend voor het belang van ondernemerschap.

4. Bedrijf door de crisis loodsen

In 2008 werd Aalberts hard geraakt door de recessie na de financiële crisis. De winst, sinds 1994 per jaar gemiddeld 7 procent gegroeid, zakte twee jaar op rij. Het dividend moest ook twee jaar achter elkaar worden verlaagd. Eind 2008 grepen Eijgendaal en topman Jan Aalberts hard in. Het personeelsbestand werd met 900 fte teruggebracht, maar ze zorgden er wel voor dat cruciale kennis aan boord bleef en Aalberts het vermogen hield nieuwe producten te ontwikkelen. In 2010 werd de lijn omhoog dan ook snel weer opgepakt.

5. Van kralen rijgen naar ‘The Aalberts Way’

De overnamestrategie van Aalberts werd op de beurs soms wat neerbuigend weggezet als ‘kralen rijgen’. De laatste jaren is het bedrijf meer de focus gaan leggen op het neerzetten van Aalberts als een bedrijf. In 2015 werd de ‘Linked Strategy’ gelanceerd. Deze had onder meer tot doel om groepsbreed meer gebruik te maken van de sterke punten van individuele bedrijven, door onder meer kennisuitwisseling en het delen van best practices. Anno 2019 is er de ‘Aalberts Way’. Deze draait om vijf principes en moet eraan bijdragen dat Aalberts ook onder de opvolger van Eijgendaal de komende jaren hard blijft groeien.

Carrière
1999 – heden   CFO, Aalberts Industries
1994 – 1998    Groepscontroller, Aalberts Industries
1989 – 1993    Werkzaam als assistent controller, Aalberts Industrie

Lees ook: CFO Profiel: John Eijgendaal
Bekijk de CFO100

 

Gerelateerde artikelen