‘Business as unusual’: vier cruciale veranderingen voor de CFO
Bekijk hier de gehele blogserie
De afgelopen weken en maanden waren waarschijnlijk de grootste uitdaging in de carrière van de meeste CFO’s, en zijn dat nog steeds. Van het ene op het andere moment kregen miljoenen bedrijven te maken met enorme uitdagingen en onzekerheid en werd het ‘business as unusual’. Door deze ongeëvenaarde tegenspoed zijn veel CFO’s de waakhond van de toekomst van hun organisatie geworden. Want wanneer de internationale onzekerheid gepaard gaat met verhoogd toezicht door de CEO, de raad van bestuur, investeerders, werknemers en klanten, is elke stap die ze zetten cruciaal. Door alle nieuwe uitdagingen waarop CFO’s moeten inspelen en de lastige beslissingen die daarmee gepaard gaan, zijn CFO’s het centrum van een snel veranderende economie geworden.
Grote uitdagingen
Er zijn vier aandachtsgebieden die voor CFO’s momenteel heel belangrijk zijn: het management van de cashflow, de investeringen in supply chain, nauwe samenwerking met HR en focus op klanten. We onderzoeken in dit blog hoe CFO’s de diverse uitdagingen die hiermee gepaard gaan met vertrouwen kunnen managen en waar nodig belangrijke veranderingen kunnen doorvoeren.
De meest opportune uitdaging is het beheer van de cashflow. De meeste bedrijven zijn normaliter winstgevend, maar hebben nu moeite de eindjes aan elkaar te knopen door tekort aan werkkapitaal, zodat de solvabiliteit in het gedrang komt. Dit gebrek aan economische veerkracht vraagt om bezuinigingen op de korte termijn, maar is ook afhankelijk van intelligente beslissingen die het bedrijf op de lange termijn gezond houden.
De volgende uitdaging is de supply chain. De afgelopen decennia was ‘lean’ hét sleutelwoord voor de supply chain. Maar just-in-time bevoorradingsketens hebben het moeilijk gehad tijdens de wereldwijde crisis. Om weer op de rails te komen en vooruit te plannen, zijn grote uitgaven nodig die ervoor zorgen dat de toeleveringsketens robuust en veerkrachtig worden.
Het is van vitaal belang de balans te vinden tussen kostenbesparingen en de garantie dat een bedrijf nog steeds effectief functioneert, vooral wanneer de belangrijkste troef – talent – ook de grootste kostenpost is. Om deze balans te vinden en er tegelijkertijd voor te zorgen dat elke genomen beslissing de bedrijfscontinuïteit en het voortbestaan van het bedrijf waarborgt, moet de CFO nauwer dan ooit samenwerken met HR. Samen kunnen ze bedrijfsdata managen en analyseren welke vaardigheden en middelen nu nodig zijn, terwijl ze ook plannen maken voor de toekomst.
Een mensgerichte aanpak is van vitaal belang, niet alleen als het gaat om personeel en medewerkers, maar ook als het gaat om klanten. Het leveren van een goede klantervaring is één ding, maar op dit moment komen CFO's en financiële teams dichter dan ooit bij hun klanten – en ook bij hun leveranciers – en daarmee kun je je onderscheiden. Door te laten zien dat je hun behoeften in evenwicht houdt met het eigen bedrijfsbelang, bewijs je dat je de partner bent die ze kunnen vertrouwen en die ze door een onzekere tijd loodst.
Einde aan status quo
De CFO is verantwoordelijk voor meer dan alleen de portemonnee en het op orde houden van de cijfers. Om een betrouwbare Finance-leider te zijn, is het niet langer voldoende de huidige status quo te handhaven. Het is belangrijker dan ooit tevoren om veranderingen door te voeren die het hardst nodig zijn. De CFO moet daarnaast de toetssteen zijn voor de CEO en het bestuur, of dat nu gaat om het veranderen van de manier waarop het bedrijf wordt geleid, hoe het zichzelf weer oppakt, of wat er nodig is om vooruit te komen. Dit vereist veerkracht, visie en empathie.
Bedrijven die niet de vastberadenheid hebben om hun focus te verleggen van aandeelhouder naar stakeholder zullen hun doel niet bereiken. Bedrijven die daarentegen nu de lat hoog leggen en op de lange termijn succes boeken, hebben één ding gemeen: zij beschikken over een CFO die het gezicht van de verandering is en leiderschap toont.
Meer weten over de rol van Finance en connectie met onder andere HR, maar ook het Customer Experience-team, volg de blog van Oracle.
De andere blogs in deze serie
Zo werken HR en de CFO samen aan een veerkrachtige organisatie
Goodbye 'lean': hoe de CFO kan helpen de supply chain te verbeteren
CFO's moeten meer dan ooit het middelpunt van verandering zijn