CEO Qlik: Met big data haalt finance de emotie uit besluitvorming

De CEO van softwareontwikkelaar Qlik is gedreven, ziet 96 miljoen bedrijven als potentiële klant en gelooft dat bedrijven met big data de emotie uit hun besluitvorming kunnen halen. CFO.nl sprak met Lars Björk over fit blijven, data-analyse en de snel veranderde rol van finance.

Lars Björk is een energieke man, geboren in een Zweeds ondernemersnest en heeft alles gedaan. Ondernemer, CIO, CFO en CEO. Hij woont nu in de Verenigde Staten, is getrouwd en vader van twee kinderen. Naar eigen zeggen is hij licht ‘paranoide’ en houdt er niet van als er niets veranderd. Als het saai wordt grijpt hij in. “Ik geef mensen graag een schop onder de kont”, aldus Björk. Het kost veel energie om leiding te geven aan een snel groeiend bedrijf als Qlik en hij maakt veel vlieguren. Om fit te blijven sport Björk vijf dagen in de week (hij was tri-atleet) en pakt zijn moment als dat nodig is. "Als ik weg ben, ben ik ook echt weg." Ondanks de drukke bezigheden benadrukt hij het belang van het verbreden van je horizon om je niet te verliezen in je werk. Hij heeft daarvoor de laatste zeven jaar een ‘personal coach’ en maakt er een gewoonte van om veel evenementen te bezoeken en mensen te spreken. Hij zou graag meer lezen.Ieder bedrijf kan winnen met big dataDe energie die Björk uitademt is terug te zien in de groei van zijn bedrijf. Toen hij in 2000 bij Qlik begon had het bedrijf welgeteld elf klanten. Dat is uitgegroeid tot 35.000 klanten. Volgens de CEO is er nog een wereld te winnen. “Er zijn 96 miljoen bedrijven in de wereld en ik geloof dat ieder bedrijf moet investeren in data-analyse om te kunnen overleven.” Qlik ontwikkelt software voor business intelligence en de visualisatie van data. In de visie van Björk kunnen bedrijven niet meer zonder. “Bedrijven worden steeds meer gedreven door data, omdat ze daarmee beter rationele beslissingen kunnen maken en minder onder invloed staan van emoties. Elk bedrijf dat nu nog geen gebruikt maakt van analyse-software van ons of van een concurrent gaat dat vroeg of laat doen.” De CEO koppelt de ontwikkeling van zijn bedrijf aan de opkomst van ‘big data’. “Vijftig procent van alle beschikbare data is de afgelopen twee jaar gemaakt en dat wordt alleen maar meer. Natuurlijk is niet alle data nuttig, maar je moet als bedrijf leren hoe je de waardevolle informatie uit de data kan halen. Nu zijn mensen vaak nog ‘unhappy en unaware’ over de mogelijkheden van big data, maar met de juiste tools en kennis kan de waarde uit de data worden gehaald en worden zij ‘happily aware’.”Jonge mensen willen onderdeel zijn van iets grootsOndanks het feit dat Björk graag mensen voor de kont schopt hecht hij grote waarde aan de mensen en de bedrijfscultuur. Het hoofd human resources van Qlik is omgedoopt tot ‘Chief People Officer’ en heeft als taak Qlik aantrekkelijk te houden voor talentvolle werknemers. Björk is trots op de bedrijfscultuur. “In deze tijd krijg je geen goede mensen met alleen een mooi salaris. Voor jonge mensen is het salaris een gegeven, maar wat zij echt willen is zichzelf ontwikkelen, een verschil maken en onderdeel zijn van iets groots. Dit is een apart type mensen die zelfstandig en in teamverband kunnen werken en die in staat zijn om zichzelf te managen. Ik moet ze niet willen vertellen wat ze moeten doen. Dat kunnen ze zelf veel beter dan ik. Natuurlijk zijn er ook grenzen aan de vrijheid. Zeker in een beursgenoteerd bedrijf kan niet iedereen tegen de media praten. Maar dat hoeven wij niet uit te leggen. Dat begrijpen onze medewerkers zelf ook wel.”De toegevoegde waarde van finance zit in analyse en vooruitkijkenBij een bedrijf waar big data een grote rol speelt en autonoom werken de norm is past geen klassieke, controlerende CFO. Dat is ook niet wat Björk in finance zoekt. “Een bedrijf runnen op basis van de financiële boekhouding is het zelfde als een auto besturen terwijl je door de achteruitkijkspiegel kijkt. De CFO van vroeger keek met de bril van een accountant. Nu is hij een business partner geworden. De toegevoegde waarde zit in de analyse van data en vooruitkijken. Onze CFO Tim MacCarrick ziet het verzamelen van cijfers als een middel om een doel te bereiken. Hij stuurt zijn mensen de business in om te adviseren. We hebben in Europa één center of excellence, maar de meerderheid van de financials zitten bij hun collega’s van de business en gebruiken hun kennis om technologieën als die van ons optimaal te benutten.” Veel financials zijn niet als ‘business partner’ opgeleid en zien hun werkomgeving en de eisen die aan hen worden gesteld snel veranderen. Volgens Björk kunnen financials veranderen, maar is de nieuwe rol niet voor iedereen geschikt. “Met de juiste training kunnen financials de overgang maken en echte business partners worden. Er zullen altijd mensen blijven waarbij dat niet gaat lukken. Die zijn vaak beter af door ergens anders te werken.” Bij Qlik hoeven gelukkig weinig mensen weg te gaan. Door de snelle groei van het bedrijf ligt de focus op het vinden van nieuwe mensen. “Dit jaar versterken wij het bedrijf met een paar honderd mensen.” Het bedrijf wil wereldwijd sterk uitbreiden en meer investeren in innovatie om groei op lange termijn te waarborgen. De uitdaging waar het bedrijf nu voor staat is het verbreden van de propositie. “Ons bedrijf is nu volledig gericht op de ontwikkeling en verkoop van één productgroep. Daar gaan we verandering in brengen. Als het goed gaat loop je het risico in je comfort zone te blijven zitten. Dat gaat ons niet gebeuren, wij blijven paranoide.”Business case for financeIn de ogen van Björk speelt finance een belangrijke rol in het succes van de business. Hoe finance deze rol waardevol kan invullen is onderwerp van gesprek tijdens het Jaarcongres Finance Transformation “Your next move: Make the business case for finance” op 12 november in De Fabrique in Maarssen.

Gerelateerde artikelen