Column: CFO, pak je rol bij strategie en innovatie
De wereld, en daarmee de rol van de CFO, verandert razendsnel. Met welke uitdagingen krijg je de komende tijd te maken als Chief Financial Officer en hoe ga je daarmee om? Jeff Thomson, President en CEO van IMA (Institute of Management Accountants), geeft in deze serie columns advies. Deze week: het belang van een geïntegreerde aanpak op het gebied van finance, strategie en technologie.
Finance is niet meer het belangrijkste terrein van de CFO. De rappe transformatie waar we ons momenteel in bevinden vormt een enorme kans, maar ook een zeer reëel risico. Blijf je achter als organisatie, dan gaat je concurrentie je zo voorbij. Het is belangrijk om mee te gaan met de innovatie, maar niet iedere nieuwe technologie is even waardevol. Er moeten doorslaggevende beslissingen genomen worden: waar zet je als bedrijf op in, en hoe blijf je de concurrentie een stapje voor? Juist voor het nemen van die beslissingen is een cruciale rol voor de CFO weggelegd. Dat vereist dat de CFO niet alleen met cijfers bezig is, maar denkt vanuit het grotere plaatje.
Holistische aanpak
Blockchain, AI en de cloud behoren tot de nieuwe baanbrekende technologieën die er elk jaar bij komen. Maar hoe worden die succesvol geïntegreerd in het bestaande bedrijfsmodel en effectief ingezet voor de hele organisatie? Daar is een rol weggelegd voor de CFO die verder kijkt dan de cijfers. Zet je data-analysevaardigheden in om te begrijpen welke innovaties wel en niet belangrijk zijn voor de organisatie. Maak een geïnformeerde afweging door middel van je cijfermatige en financiële kennis, en stuur daarmee de gehele bedrijfsstrategie. Zo breng je verschillende disciplines samen, zoals alleen een CFO dat kan doen. In de praktijk wil dat zeggen dat de CFO betrokken moet zijn bij de volledige bedrijfsvoering, van hr tot het ontwikkelen van nieuwe producten. Strategie en innovatie gaan hand in hand, en de organisatie heeft holistisch en geïntegreerd leiderschap nodig. Pak die rol.
Neem onze eigen CFO binnen IMA, Russ Porter. Boven op zijn rol als CFO is hij ook Senior Vice President Strategie, technologie en analyse. Al die disciplines gaan hand in hand. Als CFO heb je een compleet overzicht over de gehele bedrijfsvoering, en de perfecte positie om op strategisch niveau de juiste weg te vinden voor de digitale transformatie van jouw organisatie. Zorg daarom dat de Chief Technology Officer (CTO) en Chief Strategy Officer (CSO) aan jou rapporteren, in plaats van aan de CEO. Maar zelfs de CFO kan het niet in zijn eentje af, en met al die extra verantwoordelijkheden is het belangrijker dan ooit dat je een goed team om je heen hebt.
Bouw aan je team
Het hebben van een team waar je op kan vertrouwen, met de juiste vaardigheden in huis, is cruciaal om te leiden op verschillende domeinen. De CFO is de verbindende schakel tussen innovatie, strategie en de financiële realiteit. Om die rol te waarborgen heb je de juiste kennis nodig. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Maar ook je team moet voorbereid zijn op deze geïntegreerde aanpak. Zorg daarom dat je ze alle handvaten geeft om bij te leren en de juiste vaardigheden te vergaren. Bijvoorbeeld met de CMA-certificatie van IMA: een altijd up-to-date leertraject waarmee je verzekert dat je team op de hoogte is van de belangrijkste nieuwe ontwikkelingen en technologieën. De wereld verandert snel, en daarom doen CMA-houders elk jaar een aantal bijscholingscursussen. Zo blijft de kennis binnen de organisatie steeds verder ontwikkelen, en zorg je dat je altijd de juiste expertise in huis hebt.
Kortom: vat je rol breder op dan alleen finance, en pak de lead op het gebied van strategie en technologie. Maar wees ook eerlijk en erken dat je zelf niet over alle nodige kennis kan beschikken, en zorg dat je je team klaarstoomt voor succes.