Column: Hoe blijf je als CFO relevant?

Volgens Jeff Thomson (Global CEO van IMA) is continu bijleren cruciaal.

De wereld, en daarmee de rol van de CFO, verandert razendsnel. Met welke uitdagingen krijg je de komende tijd te maken als Chief Financial Officer én hoe ga je daarmee om? Global CEO van IMA (Institute of Management Accountants) Jeff Thomson geeft in deze serie columns advies.

Deze maand: de noodzaak van upskilling.

COVID heeft een hoop dingen in stroomversnelling gebracht. De veranderende rol van de CFO is hierop geen uitzondering. In feite was de CFO functie al voor de pandemie aan het verschuiven. Zo waren zaken als het verwerken van transacties en het maken van rapportages al grotendeels geautomatiseerd. Maar als gevolg van de pandemie zijn die digitale veranderingen alleen maar sneller gegaan.
En die automatisering stopt niet. Er is een kans van 50% dat het werk van accountants en CFO’s in hun huidige vorm geautomatiseerd zal worden. Wat betekent dat voor het takenpakket van de CFO? Leidt dit tot een verschraling en het uiteindelijke verdwijnen van het vakgebied? Integendeel! Juist hierdoor krijgen CFO’s de kans om meer gewicht aan hun functie te geven.

Data-analyse wordt essentieel
Maar daarvoor moet je als CFO wel nu in actie komen. Hoe? Door te investeren in upskilling van jezelf én je team. Doe je dat niet? Dan wordt je toegevoegde waarde hoogstwaarschijnlijk binnen nu en een aantal jaar weg-geautomatiseerd.
Met name data-analyse is voor financiële experts een cruciale vaardigheid. Hoe meer bedrijven gebruik maken van AI en Big Data, hoe groter de behoefte aan mensen die hier chocola van weten te maken. Die duiding aan de cijfers weten te geven en contextueel bedrijfsadvies, gezien vanuit hun cijfermatige kennis. Om mee te denken binnen directies en zo tot gedegen onderbouwde besluitvorming te komen. En daar ligt dus een kans voor jouw rol als CFO; een kans die je werk waardevoller en ook voor jezelf nog interessanter maakt.
Maar data-analyst ben je natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Hiervoor is voortdurende investering en upskilling nodig. Je zult moeten investeren in je eigen kennis en vaardigheden én die van je team. Dit kun je doen door je huidige personeel bij te scholen, maar ook door daarnaast nieuwe mensen aan te trekken die al expert zijn op het gebied van data-interpretatie en bedrijfsvoeringadvisering.

Er zijn tal van manieren waarop je kunt investeren in de scholing van je accountant team. Zo heeft Accenture software ontwikkeld met de naam ‘Jeff Buddy’. Met deze software kunnen werknemers hun vaardigheden onder de loep nemen en bepalen welke training hen zal helpen bij het ontwikkelen van nieuwe skills. Het systeem geeft personeel ook inzicht in de werkgebieden die in de toekomst waarschijnlijk zullen worden geautomatiseerd.
Bij IMA zetten we natuurlijk ook in op permanente eductie. Al onze accountants met het CMA (Certified Management Accountant) certificaat zijn verplicht om jaarlijks hun financiële kennis bijspijkeren, in de vorm van continue professionele educatie. Hiervoor moeten ze elk jaar weer nieuwe credits halen, en blijven ze dus up-to-date in hun vakgebied. Want up-to-date is het CMA curriculum altijd; de belangrijkste competenties voor management accountants, wereldwijde trends zoals data-analyse, RPA (robotic process automation) en de applicatie van AI maken deel uit van het leertraject.

Van verantwoorden naar sturen.
Wanneer je inzicht en verstand hebt van de data binnen je bedrijf, kun je dit als CFO dus meenemen bij belangrijke besluitvormingsprocessen. Dit soort processen worden steeds complexer en minder statisch. Laten we als voorbeeld de pandemie nemen. Gezien de onverwachte situatie waar we ons op wereldniveau in bevonden, was het moeilijker dan ooit om zaken rond inkomsten en uitgaven te voorspellen. Dat vroeg om flexibele bedrijfsplanning gebaseerd op mogelijke scenario’s, in plaats van op de traditionele planningscycli.
In onze eigen organisatie hebben we de rol van de CFO al anders vorm gegeven. De CFO is namelijk ook SVP van strategie, technologie en analyse. Hiermee zorgen we dat de CFO écht invloed kan uitoefenen op de besluitvorming van de organisatie.
Legde je als CFO dus vroeger vooral uit wat er op het gebied van de financiën was gebeurd, tegenwoordig moet je juist vooruit kijken en anticiperen bij het maken van beslissingen. Dat betekent een verschuiving van verantwoorden naar sturen. En, ik herhaal het nog maar een keer, juist die rol biedt  volop mogelijkheden. Mits, je voldoende investeert in het verkrijgen van de vaardigheden die hier voor nodig zijn.

 

 

 

 

Gerelateerde artikelen