De nieuwe wereld: waarom zou het u raken?
Door Oscar LauseggerDe wereld om ons heen verandert snel. Het is iets dat we met grote regelmaat hebben gehoord en nog steeds horen. Een reden om te denken: ‘Waarom zou het mij raken!’Het lijkt er echter sterk op dat de wereld de komende jaren daadwerkelijk gaat veranderen. Waarom? Denk aan een paar van de grootste bedrijven van dit moment. Ze hebben een belangrijke overeenkomst: ondanks hun enorme waarde en omvang hebben ze geen bezittingen! Uber is het grootste taxibedrijf wereldwijd, maar heeft geen auto’s. Alibaba is de grootste retailer qua waarde maar heeft geen voorraad, Airbnb verhuurt wereldwijd accomodaties zonder zelf onroerend goed te bezitten en Facebook is het grootste sociale netwerk ter wereld, maar produceert geen content…En waarom raakt het u? De reden dat deze bedrijven zo groot zijn, is vanwege het feit dat ze hun diensten digitaal en via social networks aanbieden. En dat betekent dus dat de consument die ze zo groot maakt, verwacht dat voor hem relevante services ook op die manier worden (of moeten worden!) aangeboden. En laat die consument nu net uw (toekomstige) werknemer zijn. De link is gelegd.Maar wat betekent dat voor u? Het betekent dat u echt moet gaan nadenken over uw digitale profiel en over hoe u uw (toekomstige) medewerkers raakt, boeit en betrokken houdt volgens de maatstaven van vandaag en morgen. Nog niet zo heel lang geleden stond het bedrijf centraal. Alles met betrekking tot het faciliteren van uw medewerkers gebeurde vanuit bedrijfsoogpunt. Vandaag de dag, maar morgen nog meer, staat de medewerker centraal. Dit kunt u vergelijken met de manier waarop eerder genoemde bedrijven succes hebben. Uw services vanuit HR-oogpunt zijn opgebouwd om uw medewerkers heen. Wanneer zij werken, waar ze werken en op welk device, de medewerker staat centraal. De consequentie is dat het in contact komen en blijven met collega’s binnen het bedrijf nog belangrijker wordt. Deze mobiele en sociale component is een vereiste. In de komende jaren zal de I-generation de arbeidsmarkt betreden. Deze generatie is volledig digitaal en met gebruik van mobiele en social networks opgegroeid. Dit betekent dat zij deze ook verwachten in hun arbeidsomgeving. Volgens een Brandfog-onderzoek heeft nu al 35 procent van de mensen de neiging om meer vertrouwen te hebben in een organisatie waarvan het managementteam actief is op social media. En in een door BrightLocal, Revoo/GMI Search uitgevoerd onderzoek voor Frankrijk blijkt dat maar liefst 88 procent net zoveel of zelfs meer waarde hecht aan digitale referenties als aan persoonlijke referenties. Dit betekent dus ook dat het steeds belangrijker als bedrijf om een juiste digitale employer branding te hebben. Uit een wereldwijd onderzoek van Deloitte blijkt dat 55 procent van de ondervraagde bedrijven in EMEA meer wil gaan investeren in brand-monitoring door middel van technology en predictive analytics.De uitdaging voor HR in de komende jaren zal liggen in het bijdragen en bewaken van de digitale employer branding en deze verder optimaliseren en zorgen voor bijvoorbeeld een integrale social media-aanpak voor (potentiele) werknemers.Maar ook zorgdragen voor de juiste balans voor uw werknemers tussen werk en privé. De technologische integratie tussen zakelijk en privé vraagt om additionele maatregelen. Niet alleen door de veranderende wereld maar ook de vergrijzing en het daardoor langer moeten doorwerken is het belangrijk om technologie te gebruiken om uw risico’s te verlagen. Denk aan relatief simpele zaken als apps voor het welzijn van uw medewerker maar ook aan ondersteunende tooling om ervoor te zorgen dat uw medewerkers en uzelf altijd het maximale eruit halen. Door aan deze uitdagingen te werken, bent u niet alleen in staat om de nieuwe wereld te omarmen, maar de algehele branding van uw bedrijf positief beinvloeden.En dit zal ervoor zorgen dat u niet alleen uw beste medewerkers van vandaag kunt behouden, maar dat u ook aantrekkelijk blijft voor het talent van morgen.De nieuwe wereld: genoeg zaken die u raken! Oscar Lausegger, HCM Strategy Director bij OracleVolg me via Twitter: @OscarLauseggerLees meer in het onderzoek “Oracle Simply Talent: een West Europees perspectief”