De Tipping Point van… Erik Koenraads (CFO Manutan)

Erik Koenraads CFO Manutan
Hoe maakt jouw Finance het verschil voor jullie organisatie?

Geïnspireerd door het boek The Tipping Point van Malcolm Gladwell verkennen wij aankomende FM Dag 2025 (save the date!) wat bepalende omslagpunten zijn die kunnen zorgen voor impactvolle veranderingen waarmee Finance teams het verschil kunnen maken voor hun organisatie. Wij vroegen aan Erik Koenraads (CFO Manutan) wat volgens hem nodig is om als Finance Leader en organisatie je Finance team verder te laten kijken dan de status quo en daadwerkelijk impact te bewerkstelligen.

Op dinsdag 15 april nemen we tijdens FM Dag 2025 een diepe duik in de kleine veranderingen die zorgen voor grote impact. Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell ontdekken jouw finance professionals hoe ze AI-tools kunnen inzetten, rapportages digitaliseren en data-analyse versterken. Het resultaat? Meer efficiëntie, betere beslissingen en een organisatie die klaar is voor de toekomst. Investeer in de ontwikkeling van jouw team en maak gebruik van onze speciale groepstickets met korting. Zorg dat jullie deze kans niet missen!



 
Hoe kijk jij naar waardecreatie vanuit Finance? 

“Het doel van Finance als business partner is om strategische en operationele besluitvorming binnen een organisatie te ondersteunen en te verbeteren. Dat kan door financiële analyses te verbinden met de bedrijfsdoelen. Waarde wordt gecreëerd door bruikbare inzichten en proactieve adviezen te leveren, waardoor de organisatie betere resultaten kan behalen.”

Klinkt goed. Maar wat is daar voor nodig?

“Een belangrijkste voorwaarde om je Team echt te laten bloeien is dat je als organisatie en als Finance leader voldoende ruimte krijgt en schept voor de rol die jij en je Team hebben als trusted advisor, als business partner. Dit kan alleen als iedereen ook echt gehoord en gezien wordt en daarvoor zijn vier dingen nodig:

  • Vertrouwen: de kennis en ervaring die jij en je team meebrengen moeten op waarde worden geschat: ‘ik vertrouw dat wat je zegt waar is’.
  • Betrouwbaarheid: betrouwbaarheid heeft betrekking op je woorden en daden, die van jezelf en die van anderen: ‘ik vertrouw dat je doet wat je me belooft’
  • Veiligheid: een respectvolle bedrijfscultuur waarin iedereen de ruimte krijgt om zich open, eerlijk, kritisch, en kwetsbaar op te stellen, zonder dat men daar op wordt afgerekend: ‘zijn de onderlinge, emotionele relaties zo goed dat iedereen zich voldoende op zijn gemak voelt om zichzelf open te stellen, zijn visie te geven en hulp te vragen?
  • Het loslaten van zelfzuchtigheid: alleen als het belang van de klant belangrijker is dan het eigenbelang haal je als professional of Team het beste uit jezelf

Wanneer je als organisatie wil dat je Finance Team impact creëert voor de business, dan moet je er voor zorgen dat hun adviezen invloed hebben en ook daadwerkelijk leiden tot concrete resultaten.”

Hoe doen jullie dat concreet bij Manutan? 

“Zelf hebben wij business control en partnering in de steigers gezet door iedere maand een zogenoemde ‘One Pager’ te maken. De ‘One Pager’ is een strategisch document van één pagina waarin we op een beknopte, en datadriven manier opschrijven hoe de markt en onze concurrentie zich ontwikkelt – en hoe onze maandomzet en marge zich daartoe verhouden. Dit document produceren we door deze vragen op weekbasis te bespreken met de business – en aan te vullen met onze eigen Finance analyses. Uiteindelijk dienen we de ´One Pager´ iedere maand in bij onze stakeholder die op deze manier goed geïnformeerd is en voorbereid aan de maandelijkse bespreking kan deelnemen.”

En hoe probeer je als Finance Team naast analyse ook iets bij te dragen aan de control?

“Wij hanteren hiervoor de 5x Why-methode, waarmee we de fundamentele oorzaak van een  probleem proberen te achterhalen, in plaats van dat we symptomen aanpakken. Pas als een kernoorzaak is vastgesteld, kunnen passende oplossingen worden ontwikkeld.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dit is geen gemakkelijke exercitie, omdat we verschillende hypotheses opstellen die we vervolgens met data willen testen en analyseren, hetgeen uiteraard tijd kost. Maar deze aanpak stimuleert wel het kritisch denken. En laat dat nou net een van onze kernwaarden zijn! Zo proberen we onze dagelijkse activiteiten, communicatie en beslissingen aan te laten sluiten bij de bedrijfscultuur van onze organisatie, waarbij we echt veel nadruk leggen op ‘Relationships & Care’. Luister naar anderen en spreek als gelijken. Deel constructieve feedback. Vier overwinningen en bouw aan echte team spirit!”

Op dinsdag 15 april nemen we tijdens FM Dag 2025 een diepe duik in de kleine veranderingen die zorgen voor grote impact. Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell ontdekken jouw finance professionals hoe ze AI-tools kunnen inzetten, rapportages digitaliseren en data-analyse versterken. Het resultaat? Meer efficiëntie, betere beslissingen en een organisatie die klaar is voor de toekomst. Investeer in de ontwikkeling van jouw team en maak gebruik van onze speciale groepstickets met korting. Zorg dat jullie deze kans niet missen!

Lees ook op CFO.nl: Erik Koenraads (CFO Manutan): “We kijken doorlopend hoe we ‘waste’ uit het proces kunnen halen.”

Gerelateerde artikelen