Duurzaam ondernemen: wat levert het onderaan de streep op?
In de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal spreekt de CFO van hotelketen Hyatt over het duurzaamheidprogramma dat hij leidt binnen de onderneming. Hyatt’s CFO Gebhard Rainer vindt het logisch dat hij de leiding heeft over het programma aangezien de finance functie al bovenop de data zit die tevens gebruikt wordt in duurzaamheidrapportages. Gebhard Rainer, CFO Hyatt De terugverdientijd van energiebesparende maatregelen in de hotels kunnen bij uitstek worden berekend door zijn mensen. Toch is er een cultuuromslag nodig bij bedrijven om de voordelen van duurzame maatregelen in de onderneming ook echt te voorzien van een solide financiële onderbouwing. In het artikel Bridging the Sustainability Gap in de zomereditie van MIT Sloan Management Review signaleren de schrijvers dat bedrijven die duurzaamheid serieus in hun strategie hebben opgenomen door de bank genomen beter presteren. Toch staat het niet op de radar van de doorsnee belegger of bank omdat de meeste bedrijven er niet in slagen om de voordelen van duurzaam ondernemen echt hard te maken. Duurzaamheid bij FrieslandCampinaKees Gielen, CFO van FrieslandCampina schreef er onlangs een blog over. De Nederlandse zuivelgigant heeft duurzaamheid integraal opgenomen in de groeistrategie. Enerzijds zorgt het voor een positieve bijdrage aan de omzet. Zoals Gielen schrijft: “we halen er met succes grote klanten mee binnen die op zoek zijn naar meer duurzaam en verantwoord geproduceerde zuivel. We versterken onze consumentenmerken ermee.”Anderzijds zijn er kostenvoordelen te behalen. “We incasseren jaarlijks de (eco)efficiency slagen in energie, water en afval en zetten in op groene innovaties: de eerste trucks rijden inmiddels op biogas onder meer uit mestvergisting.”Tot slot kunnen duurzame maatregelen bijdragen aan risicobeheersing binnen een onderneming. Gielen: “We managen en mitigeren risico’s voor de business continuïteit door onze carbon footprint te verlagen, door meer groene energie uit de eigen keten te gebruiken in onze productielocaties in Nederland en meer duurzaam geproduceerde landbouwgrondstoffen zoals soja, cacao en palmolie wereldwijd in te kopen.”Toch geeft de CFO van FrieslandCampina toe dat het een uitdaging is om groene doelen correct in te prijzen. De financiële discipline zal wat Gielen betreft pro-actiever moeten meedenken langs deze belangrijke nieuwe lijnen. Misschien met iets meer geestelijke rek, een willig oor en creativiteit. StandaardiserenHet antwoord van Hyatt’s CFO Rainer is om duurzaamheid te verankeren in de strategie en een lange termijn visie te hebben. Bovendien heeft Hyatt veel baat gehad bij het wereldwijd standaardiseren van management rapportages waarin tevens duurzaamheiddoelen verankerd zijn. Hierbij werkt Hyatt samen met organisaties als het Global Reporting Initiative en de Sustainability Accounting Standards Board (SASB) aan het verder ontwikkelen van standaard methoden om duurzaamheid te verankeren in financiële rapportages.