EU-maatregel drukt vraag naar Chinese stroomauto’s

Aanbod elektrische bedrijfsauto's onder druk.

Verschillende Chinese autofabrikanten hadden in juli te maken met een afnemende vraag naar hun elektrische voertuigen. Zeekr, het elektrische automerk van Geely, zag de verkoop met 22% dalen ten opzichte van juni. BYD bleef het bestverkopende merk in China, maar zag de verkoop van volledig elektrische auto’s dalen naar het laagste niveau in vijf maanden.

  • EU-importheffingen beïnvloeden Chinese EV-export
  • Europese alternatieven voor vergroenen bedrijfsvloot
  • Ontwikkeling kan gevolgen hebben voor rapportageplicht vergroening

De Europese Unie heeft hogere importheffingen opgelegd aan Chinese autofabrikanten om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Deze heffingen, die kunnen oplopen tot 38%, zijn bedoeld om het speelveld gelijk te trekken met Europese fabrikanten. Vlak voor de invoering van de heffingen steeg de import van Chinese elektrische auto’s in Europa aanzienlijk.

Gevolgen voor verduurzaming bedrijfsauto’s en EU-regelgeving

De ontwikkelingen in de Chinese EV-markt en de EU-importheffingen hebben implicaties voor de verduurzaming van bedrijfswagenparken in Europa. Bedrijven die overwegen om over te stappen op elektrische voertuigen kunnen te maken krijgen met hogere kosten voor Chinese modellen. Dit kan de adoptie van elektrische bedrijfsauto’s vertragen en de kosten verhogen.

Europese bedrijfsauto’s ?

Tegelijkertijd kunnen deze ontwikkelingen de Europese EV-industrie stimuleren, wat op termijn kan leiden tot een breder aanbod van lokaal geproduceerde elektrische voertuigen. Dit sluit aan bij de doelstellingen van de EU op het gebied van duurzaamheid en industriële onafhankelijkheid.

Vergroening bedrijfsvloot wordt risico

Voor wat betreft CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) en CSDD (Corporate Sustainability Due Diligence) in de EU, kunnen deze veranderingen in de EV-markt invloed hebben op de rapportage en due diligence-verplichtingen van bedrijven. Organisaties zullen mogelijk hun toeleveringsketens en duurzaamheidsstrategieën moeten heroverwegen in het licht van de ontwikkeling in de markt voor elektrische auto’s.

Gerelateerde artikelen