Finance Transformation, een kwestie van centraliseren en outsourcen?
Tijdens een besloten rondetafeldiscussie in de Nonnerie te Maarssen, in samenwerking met Infosys, werden de stappen besproken die al zijn gezet, en de stappen die nog gezet kunnen worden om finance op een hoger plan te tillen ook wel ‘The last mile of finance’ genoemd. V.l.n.r. Melle Eijckelhoff (Directeur Alex van Groningen), Michiel van Gemert (Manager Business Control Manpower Group), Johan Kooistra (Director of Finance Schoeller Allibert), Rob Kalma (Financieel Directeur BAM Infra), Arthur Beuger (Manager Business Control Alliander), Herman Steijger (vml Business Controller Dialog Semiconductor), Rob Jongbloed (Project Manager Finance Stedin), Bas Ruts (Financieel Directeur Miele Nederland), Jean Bertrams (Director Finance Global Services Akzo Nobel), Vincent Blok (Manager value chain optimization & spend reduction Koninklijke KPN), Jeroen de Bree (Director Business Planning & Control UPC Nederland), Daniel Kos (Group Head of Accounting PPHE Hotel Group), Joyce van Breugel (Infosys), Michiel de Brauw (CFO/COO DHL Supply Chain), Rogier van Wijk (CFO TP Vision), Jos Overdijk (Senior Business Development Manager Infosys), Bert Kuijpers (Infosys). Radicale centralisatie Tijdens een boeiende discussie werden verschillende aanpakken en strategieën met elkaar vergeleken. Waar de een kiest voor radicale centralisatie, voelt de ander meer voor het decentraal onderbrengen van finance in de verschillende regio’s en business units. Waar de een gelooft in de kracht van het shared service center, ziet de ander verlies aan flexibiliteit. Rob Kalma (BAM) en Rob Jongbloed (Stedin) zijn beiden druk met de integratie van finance afdelingen binnen hun organisaties. Accounting scheiden van business Vrijwel iedereen was het er over eens dat de pure accounting discipline en financial control activiteiten organisatorisch gescheiden kunnen worden van de business control functie. De handen en vooral de agenda vrij maken om sterker te kunnen inzetten op business control is een breed gedragen doelstelling onder de aanwezige financials. Ook werd door alle aanwezigen herkent dat het bundelen van kennis en expertise een bijzonder positief effect heeft op de kwaliteit van de uitvoering. Is outsourcing dan een logische stap? Immers, de outsourcing partner is gespecialiseerd in het foutloos uitvoeren van routine processen. Vincent Blok van KPN licht toe hoe finance en business control binnen KPN zijn georganiseerdOutsourcing bij AkzoNobel Speciale aandacht was er voor de keuzes en aanpak van AkzoNobel. Jean Bertram lichtte toe welke delen van de finance organisatie zijn geoutsourcet met partner Infosys. In een strak geregisseerd programma heeft AkzoNobel in hoog tempo belangrijke onderdelen overgedragen aan een extern Center of Excellence. Dit leverde in de praktijk niet alleen een besparing op, maar vooral ook nieuwe kansen om de managementinformatie en data-analyse te verbeteren. Het gaat om kosten, maar uiteindelijk ook om het mogelijk maken van betere beslissingen en sturing. Gebleken is dat outsourcing een ideale aanleiding vormt om te investeren in de kwaliteit van alle betrokken functies en processen. Michiel de Brauw, COO/CFO bij DHL Supply Chain, deelt zijn ervaring met BPO projectenHoewel outsourcing van financiële processen door een aantal aanwezigen serieus wordt overwogen, bestaan er veel praktische vragen over de uitvoering ervan. Bijvoorbeeld over het bepalen van het overdrachtspunt, de volgorde en schaal waarop je een outsourcing moet inzetten en de mate van flexibiliteit die de samenwerking met een outsourcing partij biedt. Maar ook het change management achter een dergelijke operatie werd besproken. Want hoe behoud je de goede mensen die wellicht geen zin hebben in een dergelijke verandering? Uiteraard werd er ook uitvoerig stilgestaan bij de ROI van het shared service center en de business case achter outsourcing. Rogier van Wijk – CFO bij TP Vision – heeft de processen ondergebracht bij Infosys en kan zich focussen op het vergroten van de added value van zijn finance team. Finance als profitcenter Door de verzamelde kennis, ervaring en expertise aan tafel konden de voors- en tegens- van alle opties goed met elkaar worden vergeleken. Duidelijk werd dat de last mile of finance niet alleen gehaald kan worden door finance uitsluitend te managen als een operationeel servicecentrum of kostencentrum. Het wordt tijd dat finance wordt gezien als een profitcenter met activiteiten die waarde toevoegen aan het bedrijf en waarin het waard is te investeren. Hoe deze investeringen het best tot hun recht komen is onder andere onderwerp van gesprek tijdens CFO Day op 2 juni.