FNV eist schadevergoeding KLM om overbelasting werknemers Schiphol

FNV
FNV spreekt van "niet mis te verstaan signaal naar de andere werkgevers".

Vakbond FNV eist een schadevergoeding van KLM voor fysieke overbelasting van zijn bagagewerknemers op luchthaven Schiphol. FNV vindt dat KLM aansprakelijk is voor het ziek worden van bagageafhandelaars door die overbelasting. Ook andere werkgevers op Schiphol zullen aansprakelijk worden gesteld, aldus de bond.

FNV zegt met KLM te beginnen, omdat die maatschappij als grootste werkgever op Schiphol verantwoordelijk is voor meer dan twee derde van de werkzaamheden in de bagageafhandeling. “Het is een niet mis te verstaan signaal naar de andere werkgevers: de FNV laat niet toe dat werknemers lijden onder slechte arbeidsomstandigheden. Werk hoort zo te worden ingericht dat niemand er ziek van wordt”, aldus FNV-bestuurder John van Dorland.

Als betrokken CFO kun je samen met vakgenoten invloed uitoefenen op de toekomst binnen jouw sector. Bespreek belangrijke trends, ontwikkelingen en strategieën tijdens onze online CFO.nl Panels. Geïnteresseerd in kosteloze deelname? Bezoek CFO.nl/panel voor meer informatie en sluit je aan.


 

Van Dorland zegt dat de luchtvaart “in de race naar de bodem” jarenlang heeft beknibbeld op de arbeidsomstandigheden van luchthavenwerkers. “De gevolgen zijn desastreus: blijvende fysieke schade, verstoorde carrières en een toekomst vol onzekerheid voor de getroffenen. We zullen er alles aan doen om recht te halen voor deze medewerkers.”

Volgens hem gaat het in eerste instantie om zes mensen voor wie een schadevergoeding wordt geëist. Daar komen er later naar verwachting meer bij.

Grondmedewerker van KLM en actief FNV-lid Walter van der Vlies zegt dat werknemers lichamelijk kapot zijn gegaan door het jarenlang zwaar sjouwen. “Velen van ons zijn niet meer in staat om te doen wat ze ooit wel konden en dat is ontzettend pijnlijk. Dit had nooit mogen gebeuren.”

FNV-advocaat Daphne van Doorn kan nog niet zeggen hoe groot de schadevergoeding moet worden, omdat nog niet duidelijk is welke klachten mensen in de toekomst gaan krijgen of hoeveel werknemers nog zullen uitvallen. Ze spreekt wel van een “brede aansprakelijkheid” van werkgevers op Schiphol.

Ze hoopt verder dat KLM bereid is om te praten over een regeling voor zieke werknemers. “We hopen dat KLM zijn verantwoordelijkheid neemt.” Als er geen regeling bereikt kan worden, spant FNV een rechtszaak tegen KLM aan.

Gerelateerde artikelen