Leadership in Finance Summit 2022: “Niets zo moeilijk als gemakkelijk spreken.”

Hoe neem je je publiek, je team en je organisatie mee in het verhaal achter de cijfers?

“Niets zo moeilijk als gemakkelijk spreken.” Met die hoopvolle boodschap begint Niek van den Adel, internationaal spreker op uitnodiging van Finance Factor Executive Finance Professionals over veerkracht, persoonlijk leiderschap, zijn verhaal. Het zou de gedroomde afsluiting blijken van het Leadership in Finance Summit 2022 “Get your Story Straight”.

Hoe neem je mensen mee in je verhaal in tijden van verandering die niet altijd gemakkelijk zijn? Niet omdat ze moeten maar omdat ze willen. Welke rol speel jij daarin als CFO of financieel directeur? Welke tips and tricks kun je gebruiken om je verhaal op te krikken van inspiratie naar activatie? Hoe bouw je zo’n inspirerend verhaal op, zonder de aandacht te verliezen? Belangrijke vragen voor iedere leider en zeker voor een financial executive die een organisatie moet meebesturen op basis van harde cijfers die niet altijd direct tot verbeelding spreken.

Van consultant tot dwarsleasie, tot een zaal muisstil krijgen
Voordat Van den Adel ons een aantal gouden regels meegeeft, vertelde hij eerst iets over zichzelf – of beter, over zijn moeder: de koning(in) van het verhalen vertellen. Om daarna direct mee te nemen in zijn eigen levensweg. Van vier jaar hotelschool, zijn eerste baan als goedbetaald consultant, in een groot huis in Amsterdam Zuid, met een dikke auto, van zijn eerste motor en zijn eerste (en laatste) motorongeluk tot de hoge dwarslaesie waarmee hij diezelfde dag in het ziekenhuis terechtkwam. Een abrupt einde aan het vrijwel probleemloze leven dat hij daarvoor gewend was.

“Dit wordt geen over the top positivo verhaal over hoe je alleen het geluk kunt vinden als je een dwarslaesie oploopt.” Van den Adel vertelt zijn verhaal met vaart, met humor en met een directheid die de zaal in zijn greep houdt. Het publiek hangt aan zijn lippen – muisstil, af en toe een bevrijdende lach als de meesterspreker een anekdote vertelt hoe hij zijn leven weer zin wist te geven ondanks dwarslaesie.  Over hoe hij verliefd werd op zijn ergotherapeute – en zij ook op hem (“Kan echt niet meer! Maar in 2010 nog wel…”). Over de allerlaatste witte kerst die zij samen vierden. Hun drie prachtige dochters. Over hoe hij een gelukkig man werd die zich is gaan bezighouden met verhalen. Hoe hij de Speakersclub oprichtte om de ‘Nonnen van Vught’ te worden van het spreken voor de boardroom members. Het publiek dat aan zijn lippen legde, hoefde niet te worden uitgelegd, of hij hierin wel of niet geslaagd was.

Tips and tricks
Dan is het tijd voor wat feiten: Volgens een onderzoek onder lezers van Forbes kwam naar voren dat 70% van de executives beseft dat het op orde hebben van je verhaal van groot, doorslaggevend belang is voor het succes van je strategie. Content is daarbij de basis: de eerste 30 seconden van je verhaal zijn het belangrijkste momentum, waarin je publiek besluit of men engaged is met je verhaal. Van den Adel vertelt de zaal vol financials hoe achter elk cijfer een verhaal schuilt en hoe je als CFO de vrijheid moet nemen om je verhaal aantrekkelijk te maken met alle middelen die je tot je beschikking hebt: metaforen, filmpjes… wees creatief. Denk na over de vraag hoe je ervoor zorgt dat jouw verhaal binnen de 10% valt van zaken die mensen een dag later nog onthouden (The Forgetting Curve). Denk na over de 10% van je presentatie waarvan je wil dat mensen hem onthouden van je presentatie. Denk na over design: welke visuele presentatie gebruik je? Is het spiekbriefje, of voegen je sheets echt iets toe aan je verhaal? “Bulletpoints kunnen echt niet meer. ” – we wisten het eigenlijk al, maar o wat zijn ze verleidijk.

Perspectief is impact
Van den Adel vertelt over een Duits onderzoek naar welke elementen leiders kunnen inzetten om charismatisch te worden ervaren (of niet). Sensus – gevoel. Corpus – alles wat je met je lichaam en mimiek doet. Intellektus: de inhoudelijke en retorische kracht van je verhaallijn, pro/contra analyses, storytelling. Lingua (“Vergeten we vaak!“) – je stem, je intonaties, zet pauzes in, experimenteer met het afwisselen van volume. Een andere tip: wees een kameleon – druk je uit in de taal van je publiek. En vooral ook: biedt je toehoorders perspectief. Overal om ons heen is stress… iedereen is druk (druk druk) en iedereen lijkt in de ratrace te zitten om de vele crises die ons bedreigen het hoofd te bieden. Van den Adels tip aan leiders: blijf het halfvolle glas zien, ook (juist!) in tijden van crisis en verandering. Alleen dan maak je je verhaal of presentatie memorable en impactvol voor je mensen. Sta als CFO of finance directeur dus eens wat vaker stil om te kijken welke verhalen jou en je team, de medewerkers van je bedrijf of organisatie vooruit helpen.

Hoe doet Van den Adel het eigenlijk zelf? Ondanks zijn grote geluk in werk en gezin, wil hij zijn eigen dwarslaesie ook niet kapot relativeren – (ook) een leven met een beperking heeft de nodige hobbels. Juist daarom heeft hij besloten om het geluk en de learnings die zijn motorongeluk hem hebben opgeleverd ook één dag in het jaar te vieren. Heel bewust. Soms groot soms heel klein. “Ik ben nog meer van mensen gaan houden, ondanks alle dieptepunten die er ook echt zijn geweest. Ik heb een gelukkig huwelijk, drie lieve, prachtige kinderen… leuk betekenisvol werk.”
Zijn tip aan ons allemaal: “Kijk naar het halfvolle glas – juist op die momenten dat het half leeg lijkt.” Een beter bruggetje om de bezoekers van de Leadership In Finance warm te maken voor de afsluitende borrel is er niet.

Gerelateerde artikelen