Nederlanders verliezen meer geld door onlinefraude

Kunstmatige intelligentie zowel een risico, als mogelijke oplossing.

Nederlanders zijn vorig jaar meer geld kwijtgeraakt aan oplichters tijdens het online winkelen, meldt betalingsverwerker Adyen. Mensen verloren elke keer dat ze slachtoffer werden van betaal- en identiteitsfraude gemiddeld 394 euro. Dat is veel meer dan de 220 euro die slachtoffers gemiddeld in 2022 verloren, zegt de betalingsverwerker. Oplichters hebben betaalgegevens gestolen en met het geld van slachtoffers aankopen gedaan.

Vier op de tien consumenten opgelicht

Adyen liet onderzoek doen onder ruim 38.000 consumenten uit verschillende landen, onder wie 2000 Nederlanders. Daaruit komt volgens de betalingsverwerker naar voren dat meer dan vier op de tien Nederlandse consumenten ooit online is opgelicht. Door het risico slachtoffer te worden van oplichters voelt bijna een kwart van de mensen zich volgens de onderzoekers ook minder veilig tijdens het online winkelen dan tien jaar geleden.

Internetfraude detailhandel

In de studie zijn ook winkeliers ondervraagd, waarvan vijfhonderd uit Nederland. De detailhandel krijgt volgens Adyen vaker te maken met internetfraude. Ruim een op de drie retailers gaf aan dat ze het afgelopen jaar zijn opgelicht. Daarbij verloren ze in totaal meer dan 12,3 miljard euro volgens het onderzoek.

Lees ook: 

Kunstmatige intelligentie

Experts waarschuwen voor een nieuwe methode van cybercriminelen om bankrekeningen te plunderen met de inzet van kunstmatige intelligentie, aldus De Telegraaf. Door gezichten van telefoongebruikers te stelen en die te kopiëren, proberen ze de gezichtsherkenning van bank-apps om de tuin leiden.

ING waarschuwt klanten voor de rooftruc met nepbeelden, zogenoemde deepfakes. "Banken moeten nu zorgen dat beveiligingsmethodes rekening houden met deze manier van diefstal", zegt onderzoeker Ot van Daalen van het Instituut voor Informatierecht. "Als ze gebruikmaken van gezichtsherkenning, moeten ze zich weren tegen deepfake."

Daarnaast kan kunstmatige intelligentie (AI) winkeliers juist ook helpen onlinecriminaliteit tegen te gaan, stelt Adyen. Bijna vier op de tien winkeliers zou al AI gebruiken om fraude sneller op te kunnen sporen. 

Gerelateerde artikelen