Omzet detailhandel hoger door stijgende prijzen en meer verkopen
De omzet van de Nederlandse detailhandel is in de eerste drie maanden van dit jaar met bijna 4 procent toegenomen vergeleken met een jaar eerder. Winkeliers zagen het aantal verkochte producten gemiddeld met 3,1 procent stijgen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers.
De omzetstijging kwam door hogere prijzen en voor het tweede kwartaal op rij ook door meer verkopen. Daarvoor zagen winkeliers meerdere kwartalen op rij de opbrengsten omhooggaan, maar dat was alleen door prijsstijgingen.
Online steeg de omzet met 3,8 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Winkels die alleen via het internet verkopen zagen hun opbrengsten in het eerste kwartaal met ruim 5 procent stijgen.
Lees ook: ABN AMRO: Retail herstelt nauwelijks van hogere kosten – CFO
Volgens het CBS ging in de non-foodsector, dus winkels waar geen levens- en genotmiddelen worden verkocht, de omzet met 4,5 procent omhoog. Er werd ook 4,8 procent meer verkocht, vooral door drogisterijen, kledingwinkels en winkels in schoenen en lederwaren. Winkels in consumentenelektronica, meubels en verlichting hebben minder omgezet.
Supermarkten en speciaalzaken, zoals kaaswinkels en slagerijen, zetten beide meer om. Voor supermarkten gold wel dat ze 0,3 procent minder verkochten. Speciaalzaken verkochten juist meer, de toename was 1,3 procent.
In het eerste kwartaal zijn 98 bedrijven in de detailhandel failliet verklaard. Dat is een toename van 14 procent ten opzichte van een jaar eerder, maar vergeleken met alle bedrijven nam het aantal faillissementen in de detailhandel
De CFO Association is dé exclusieve community van CFO's en FD's in Nederland. De CFO Association biedt een schat aan ervaring, kennis en inspiratie. Word lid van ‘s lands grootste peer to peer adviesbureau en laat je adviseren door de top CFO's van Nederland.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPopulair
Vacatures
Markt Update
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Amber Overbosch
Commercial Director