‘Sligro koos met EMTÉ voor beste deal’, aldus de CFO

Sligro CFO Rob van der Sluijs leidde samen met zijn CEO de dans rond de verkoop van EMTÉ. Eeuwige concurrent Jumbo deed het beste bod.

De raad van bestuur van Sligro aarzelde geen moment toen de Brabantse buren aan die andere kant van de Zuid-Willemsvaart zich melden voor EMTÉ. “Want we zijn een beursgenoteerd bedrijf en dus gaat het om de best mogelijke deal”, zegt CFO Rob van der Sluijs.

Jumbo en Coop werden de nieuwe eigenaren van EMTÉ. Van der Sluijs vertelt open over hoe de missie om de supermarktketen tot een succes te maken, mislukte. “Tal van keren hebben we geprobeerd de turn around te maken, maar al onze pogingen om EMTÉ meer winstgevend te maken, waren op niets uitgelopen. Onze 3.0 formule bracht niet wat we verwachtten en met een marktaandeel van 2,5 procent achten wij de kans dat dat op een later moment alsnog lukt nihil.”

ING-team
Het was de beste keuze, meenden CEO Koen Slippens en zijn CFO. Het duo voerde voor Sligro de gesprekken. “Wij handelen M&A-deals als directie af, natuurlijk in samenwerking met het ING-team”, legt Van der Sluijs uit. “Naast Koen zit ik dan aan de onderhandelingstafel, we doen het samen, we doen het zelf. Natuurlijk met die externe expertise waar nodig en met mensen uit de operatie in voorbereiding op de integratie die daarna volgt.”

Beursgenoteerd
Want bij Sligro Food Group vinden ze dat zonder een M&A-afdeling sneller kan worden geschakeld. “De lijnen zijn kort, terugkoppeling is niet nodig, wij zíjn de achterban. Natuurlijk overleggen we met de Raad van Commissarissen en is er de professionele governance, behorend bij een beursgenoteerd bedrijf. Maar we praten bij overnamekansen in onze markten vaak met familiebedrijven, net als we zelf van oorsprong zijn. Als je dan met die ándere familie aan tafel zit, zijn de relatie en het gevoel belangrijk. Een aparte M&A-directeur kan dan te technisch of te afstandelijk overkomen.”

Onderlinge blik
Bovendien heeft die niet het mandaat om de call te maken als er snel besloten moet worden, meent Van der Sluijs. “Wij doen dit inmiddels al zo lang; één onderlinge blik is voldoende om te weten wat Koen denkt. En, voor hem, wat ík denk.”
Verhalen dat de families achter Jumbo en Sligro elkaar graag de loef afsteken gaan lang terug in de tijd. “Vooral voer voor sensatie”, lacht Rob van der Sluijs. “Van Eerd en Slippens (respectievelijk Jumbo en Sligro) drinken met carnaval echt wel samen een biertje hier in Veghel. Er werd op de merites, de eigenlijke beste totaalpropositie, beslist. Dan is er echt geen plaats voor sentiment.”

Interessante prooi?
Of Sligro zelf een interessante prooi is om te worden ingelijfd? De CFO: “Ja, ik denk dat wij aantrekkelijker zijn geworden na de verkoop van de EMTÉ-supermarkten. Stel een aspirant-koper komt met een fantastische prijs, ver boven de beurskoers… Dan moet je als management niet bang of te defensief zijn en uitgaan van je eigen kracht en strategie. Maar uiteindelijk beslissen de aandeelhouders.”      

Gerelateerde artikelen