Unilever voorziet weinig verbetering
Unilever boekte in het vierde kwartaal van vorig jaar een omzet van 12,1 miljard euro. Gecorrigeerd voor wisselkoersen en overnames waren de opbrengsten daarmee 2,1 procent hoger dan een jaar eerder. Die groei was vooral te danken aan hogere prijzen, het aantal verkochte producten nam licht af. De ontwikkeling was slechter dan analisten hadden verwacht.
In heel 2014 zakte de omzet van het concern, mede door negatieve wisselkoerseffecten, met bijna 3 procent naar 48,4 miljard euro. Zonder valuta- en andere eenmalige effecten was sprake van een toename met 2,9 procent. De nettowinst van Unilever steeg vorig jaar met 5 procent, naar 5,5 miljard euro. Het bedrijf verwacht dat de resultaten van 2015 overeen zullen komen met die van vorig jaar.
OmzetgroeiUnilever zag de omzetgroei in opkomende markten vorig jaar afzwakken naar 5,7 procent, terwijl de opbrengsten in Europa en Noord-Amerika met bijna 1 procent daalden. De krimp werd vooral veroorzaakt door de afnemende vraag naar margarine.
De verkopen van wasmiddelen, ijsjes, zeep en shampoo namen wel toe. Op het gebied van de verzorgings- en schoonmaakmiddelen kampt Unilever echter met sterke concurrentie. Vorig kwartaal kwam daar bovendien een forse afbouw van voorraden door Chinese klanten overheen. Dat proces is inmiddels grotendeels afgerond, liet financieel directeur Jean-Marc Huët weten. De verkopen in China zullen daardoor in 2015 weer toenemen.
De CFO Association is dé exclusieve community van CFO's en FD's in Nederland. De CFO Association biedt een schat aan ervaring, kennis en inspiratie. Word lid van ‘s lands grootste peer to peer adviesbureau en laat je adviseren door de top CFO's van Nederland.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPopulair
Vacatures
Markt Update
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Amber Overbosch
Commercial Director