4 tips voor CFO’s om uit de ‘rough’ te blijven

De rol van de CFO is sterk aan het veranderen. CEO’s verlangen van hun CFO’s een grotere bijdrage bij het verbeteren van de strategie, groei en optimalisatie van de bedrijfsprocessen, inclusief nauwere samenwerking met business partners in de gehele onderneming.

Deze toenemende rol wordt sterk beïnvloed door een zeer concurrerend en voortdurend veranderend ondernemingsklimaat. Om het in golftermen uit te drukken: de CFO heeft met succes de eerste negen holes volbracht, maar krijgt een zware kluif aan de laatste negen, waar Finance door een zware combinatie van technische en zakelijke ontwikkelingen in de rough dreigt te belanden.Hieronder belichten we de vier zakelijke speerpunten die grote invloed hebben op de focus van CFO’s. Elk van die punten draagt bij aan hun strategie om de organisatie vooruit te helpen en in de baan te houden.“CEO’s verwachten dat CFO’s helpen de groeistrategie van de organisatie te realiseren.”1. GroeiIn de komende drie jaar zien de meeste CEO’s groei als hun hoogste prioriteit, blijkt uit een onderzoek van KPMG, de KPMG Global CEO Outlook. Die focus op groei heeft gevolgen voor de CFO. CEO’s verwachten hulp van hun CFO’s om de groeistrategie in de organisatie door te voeren. Die verwachting ligt in het verlengde van het unieke perspectief van de CFO. Net zoals golfspelers, waaronder Workday ambassadors Brandt Snedeker en Matt Kuchar, erop vertrouwen dat hun caddies alle 18 holes als hun broekzak kennen, zo vertrouwt ook de business in toenemende mate op Finance voor inzicht en overzicht. Naast de CEO is de CFO vaak de enige die een goed beeld heeft van alle bedrijfsonderdelen, zowel vanuit financieel perspectief als tegen de achtergrond van de zakelijke belangen van de organisatie.CEO’s geven in het KPMG-rapport aan dat hun voornaamste focus ligt op geografische uitbreidingen en organische groei, wat betekent dat CFO’s meerdere groeistrategieën onder hun hoede krijgen. In de huidige dynamische zakelijke omgeving is dat geen geringe uitdaging, nu het gedrag van consumenten een steeds duidelijker stempel drukt op de logistieke keten, nieuwe businessmodellen de markt overhoop halen en het steeds moeilijker wordt om het talent in huis te halen dat al die veranderingen kan behappen.2. Wet- en regelgevingWet- en regelgeving is sterk in ontwikkeling. CEO’s kijken hiervoor met name naar CFO’s voor hulp, niet alleen om ervoor te zorgen dat aan alle eisen wordt voldaan, maar ook om meerwaarde te creëren voor de organisatie. Aan de ene kant moet de CFO rekening houden met specifieke lokale of regionale compliancy vereisten, aan de andere kant liggen er voor de CFO ook kansen. Veranderende wetten en regels bieden bijvoorbeeld ook de gelegenheid om verbeteringen door te voeren die verder gaan dan alleen voldoen aan de regels, zoals het stroomlijnen van processen en het verwerven van nieuwe inzichten in de business.Het KPMG-rapport “The View from the Top” noemt de veranderende eisen aan rapportages binnen de financiële dienstverlening een katalysator voor de organisatie. “Voor de meeste financiële organisaties heeft dat geleid tot meer standaardisatie en meer nadruk op de bouw van datawarehouse omgevingen die voldoen aan de nieuwe vereisten voor rapportages – maar diezelfde data-omgevingen kunnen ook worden gebruikt om meer inzicht te krijgen in de business en van daaruit groei te stimuleren.”“Voor de CFO zijn historische gegevens alleen niet voldoende om zakelijke beslissingen te onderbouwen en de bedrijfsplanning te ondersteunen.”3. Inzichten voor besluitvormingSnel de juiste beslissingen nemen is altijd een uitdaging, zowel in de sport als in de financiële wereld. Golf wordt ook steeds meer een door data gedreven sport, waar professionals bijvoorbeeld vertrouwen op gedetailleerde informatie over de baan, om de juiste club te kunnen kiezen en specifieke obstakels te vermijden. Op dezelfde manier kijken CEO’s naar de CFO en de afdeling Finance om het besluitvormingsproces en de ontwikkeling van strategie in de hele organisatie te ondersteunen met relevante data en inzichten.Finance zal zijn manier van werken moeten aanpassen, door minder tijd te besteden aan het verwerken van transacties en meer aan analyses en advies. De CFO en zijn financiële team kunnen ook niet langer uitsluitend vertrouwen op historische data om het besluitvormingsproces en de bedrijfsplanning te ondersteunen. Om de huidige veranderingen bij te kunnen houden zal Finance een actuele en holistische blik op de organisatie moeten ontwikkelen, zodat beter begrip ontstaat van de impact en onderlinge invloed van financiële data en gegevens over bijvoorbeeld talent management en HR.4. Voortdurende innovatie en transformatieIn de sport is stilstand nooit een optie. In golf zien we hoe de ontwikkeling van technologie geleid heeft tot innovaties zoals nieuwe soorten clubs en machines die in staat zijn een slechte swingtechniek te corrigeren. In de zakenwereld voelen CEO’s de druk om hun producten en diensten relevant te houden, en daarbij kijken ze naar de CFO om hun bedrijven te helpen innoveren en transformeren. Volgens het  “The View from the Top” rapport van KPMG geeft een op de drie CEO’s nu al aan dat ervaring met verandertrajecten een van de belangrijkste eigenschappen is die een CFO kan hebben.Organisaties krijgen tegenwoordig op vele fronten met verandering te maken. Disruptieve technologie, veranderingen in wet- en regelgeving, verschuivende eisen bij consumenten en concurrentie uit onverwachte hoek dwingen bedrijven hun businessmodellen en bedrijfsvoering aan te passen om concurrerend te blijven. Veel van die verandering wordt gedreven door de specifieke behoeften van een bepaalde branche, zoals connectiviteit en digitalisering in de autoindustrie en omnichannel in de retail.Veel organisaties zien transformatie als een kans om te innoveren en hun businessmodellen aan te passen, zodat ze relevant blijven en blijven groeien. Dat vereist geduld, toewijding en de wil om werkelijk te veranderen. Een golf handicap verlaag je niet zomaar even. In de zakenwereld kunnen de CFO en Finance hulp bieden door data en inzichten aan te reiken die groeikansen opleveren en beslissingen onderbouwen. Daarvoor moet Finance zelf ook in staat zijn snel op verandering in te spelen en nieuwe strategieën te ondersteunen, bijvoorbeeld als er nieuwe markten worden opgezocht of acquisities worden gedaan. Op die manier verzekert Finance de business van succes en blijft de organisatie uit de rough.Matt Kuchar, Workday AmbassadorWat deed golf pro en Workday Ambassador Matt Kuchar toen hij zijn spel naar een hoger niveau wilde tillen? Hij negeerde de adviezen en veranderde zijn swing volledig. Matt begon helemaal opnieuw, maar met volle overtuiging en heeft zich sindsdien een plaats verworven in de wereldtop van de golfsport.Matt Kuchar heeft zeven PGA Tour titels op zijn naam en is een van de hoogst geclassificeerde spelers in de sport. Zijn overwinning in de 2014 RBC Heritage tilde hem naar de vijfde positie in de Official World Golf Rankings, na een reeks van top-5 finishes in elk van de voorafgaande drie toernooien, waaronder een gedeelde vijfde plaats in de Masters. 2013 was eveneens een memorabel seizoen, waarin hij de WGC-Accenture Match Play Championship en het Memorial Tournament op zijn naam kon schrijven. In dat jaar maakte hij tevens deel uit van het team dat de US Presidents Cup wist te winnen. Die prestaties vloeiden voort uit zijn succes in 2012, waarin hij onder zware druk de overwinning behaalde op The Players Championship en gedeeld derde werd op de Masters, gedeeld negende werd op het Open Championship, zich kwalificeerde voor de United States Ryder Cup en negen top-10 plaatsen op de PGA Tour wist te halen.Als lid van het winnende Team USA in de Presidents Cup van 2011 bracht Matt de overwinning naar de VS als kampioen van de OMEGA Mission Hills World Cup. In 2010 eindigde Matt vaker in de top-10 (elf maal) dan enige andere golfspeler en werd hij voor de eerste keer geselecteerd voor de Ryder Cup. Hij verdiende meerdere onderscheidingen dat jaar, inclusief de Vardon Trophy en de Byron Nelson Award voor het laagste score-gemiddelde, maar ook de Arnold Palmer Award van de PGA Tour voor de eerste plaats op de lijst met meest verdienende spelers.Voordat Matt in 2000 zijn professionele golfcarrière begon, studeerde hij af aan Georgia Tech, waar hij tweemaal uitkwam voor het eerste team van All-American golfers. In 1997 werd hij US Amateur Champion en in 1998 ontving hij de Haskins Award als de meest collegiale speler in de VS. In 1998 was hij tevens de laagst scorende amateur op zowel de Masters als de US Open. Matt is afkomstig uit Winter Park, Florida, VS en woont momenteel in Sea Island, Georgia, VS, met zijn vrouw en twee zoons.

Gerelateerde artikelen