Allard Visser (CFO van Nedstar): “Er is altijd handel, maar uiteindelijk draait alles om de marge.”

Allard Visser is de eerste full time CFO bij Nedstar, een bedrijf dat wereldwijd opereert in de inkoop en distributie van bulk ethanol en daaraan gerelateerde producten zoals fusel oil en bulk spirits. Voor zijn aankomst bij Nedstar werkte Visser in de retailsector, onder andere bij Blokker en Action en daarvoor bij KPN.
Nedstar handelt in ethanol voor zowel voedsel- als non-foodtoepassingen en is actief in 70 verschillende landen in Afrika, Europa, Noord-Amerika, het Midden-Oosten en andere delen in Azië. De start-up is de laatste jaren uitgegroeid tot ruim 30 medewerkers, maar als CFO werkt Visser samen met verschillende grote partijen als leverancier, businesspartner of klant. Het verder structureren van de organisatie en de Finance functie staat hoog op de agenda, waarbij efficiëntie, bedrijfsduurzaamheid en synergie belangrijke speerpunten zijn.
Lees ook op CFO.nl: Bernard van Oost (CFO van Aluchemie): “Er is een toekomst voor industrie in Europa, ook in Nederland.”
Marges in de handel
Toen Visser aankwam bij Nedstar om de financiële uitdagingen aan te pakken bestond het Finance team maar uit drie mensen. “Er was ruimte voor verbetering, in systemen, processen en de manier van samenwerken. Een van de grootste uitdagingen was het structureren van data en onze planning- en controlecyclus. We kunnen daarin nog steeds groeien, maar boeken wel duidelijke vooruitgang.”
Tot een twee jaar geleden werden alle individuele trades bij Nedstar nog bijgehouden in Excel. Visser: “Dat werkte prima voor kleine volumes, maar voor een breder overzicht was het verre van ideaal. Inmiddels hebben we veel geïnvesteerd in een nieuw ERP-systeem, een CRM-systeem en een geïntegreerd accountingsysteem. Onze focus ligt nu op het beter benutten van deze systemen. We analyseren diepgaander waar het geld wordt verdiend. Waarom daar? Hoe pakt het uit? Waar het in de retailwereld om omzet ging, speelt dat bij Nedstar een veel kleinere rol. In de handel is er altijd vraag en aanbod, dus je kunt altijd iets verkopen. De omzet wordt sterk beïnvloed door de marktprijs, maar uiteindelijk draait alles om de marge.”
Visser die eerder werkte bij KPN en daarna CFO bij Blokker werd, kan een aantal lessen uit zijn carrière goed gebruiken: “Bij KPN begon ik als businesscontroller, waar ik mij alleen op de P&L richtte. Bij Blokker leerde ik het belang van het begrijpen van de volledige financiële situatie, de balans, de cashflow en hoe alles met elkaar verbonden is. Dat is ook hier belangrijk: in de handel moet je het grotere plaatje kunnen overzien. Wat is de omzetverwachting? Hoeveel financiering heb ik nodig, past alles in elkaar? Het draait om het begrijpen van de complexe dynamiek en dat om te zetten naar processen, kansen en systemen.”
“Waar trek je de grens tussen de goede kant en de foute kant? Dat zijn lastige discussies die we continu voeren.”
Groei en ethische dillema’s
Visser verwacht een verdere groei van het bedrijf. Dat zal gepaard moeten gaan met betere voorspellingen. “We zijn ook bezig om in nieuwe producten te gaan handelen. Dat brengt met zich mee dat de complexiteit zal toenemen. Het team zal daar ook in gaan meegroeien.”
Omdat de volumes waarin Nedstar handelt toenemen, werken ze steeds meer samen met grote leveranciers en logistieke partners. “Onze goederen gaan mee op grote schepen. Dat betekent dat we nauwkeuriger moeten gaan forecasten. Je kunt met deze partijen niet zomaar een container ergens tussen schuiven, of op het laatste moment een deal sluiten en verwachten dat een lading direct wordt verscheept. We moeten verder vooruitdenken en onze volumes goed plannen.”
Grotere volumes en meer klanten op meer bestemmingen betekent ook: meer handelspartners uit verschillende landen, een dynamiek die ook de kans vergroot op minder betrouwbare partijen. Hoe zorg je er als CFO voor dat ESG-doelen gewaarborgd blijven, terwijl het bedrijf met steeds meer partijen samenwerkt? Visser: “We moeten kritisch kijken naar onze klanten en operatie: wie accepteren we? Hoe executeren we onze operatie zo duurzaam mogelijk? Wie krijgt krediet en wie niet? Het is essentieel om dit vooraf goed in kaart te brengen. Vooral in de wereldwijde handel is dit een uitdaging. Het is duidelijk dat we geen zaken doen met gesanctioneerde landen, maar de wereld is complexer. Waar trek je de grens tussen de goede kant en de foute kant? Dat zijn lastige discussies die we continu voeren.”
De wereld verandert – en de politieke instabiliteit lijkt niet minder te worden. Dat heeft consequenties voor de CFO van een handelsbedrijf: “Onrust in een regio maakt handel kwetsbaar, maar biedt ook kansen. Dat betekent: goed nadenken, helder communiceren. Soms betekent het ook dat we een deal of een bepaalde samenwerking moeten laten schieten. Uiteindelijk gaat het om het bouwen van een duurzame business.”
Visser benadrukt dat om die duurzame groei te waarborgen, het van belang is om de omzet te diversifiëren. “Diversificatie is een kernpunt in ons bedrijf. Hoe spreiden we onze omzet wereldwijd? We willen niet te afhankelijk zijn van een bepaalde regio, omdat politieke en economische ontwikkelingen steeds vaker de prestaties van een markt kunnen beïnvloeden.”
“Wat maakt iets nu echt AI? Repetitieve taken automatiseren, zoals het inlezen van facturen, dat is geen AI maar gewoon robotisering.”
AI inzetten voor meer efficiëntie
Volgens Visser hoeft groei niet per se gepaard te gaan met hogere vaste arbeidskosten. “Vaak ga je er bij groei vanuit dat je meer mensen nodig hebt, maar in de huidige wereld is dat niet altijd zo. Je kunt ook groeien met minder mensen. We richten ons nu op maximale efficiëntie door slim te werken met hulp van AI en automatisering. Dat vraagt om een nieuwe manier van denken.”
De CFO ziet AI wel als een stagiair die je moet trainen. “Je leert het systeem hoe jij denkt. Naarmate dat geheugen zich vult, wordt het steeds waardevoller. De kracht zit hem in de schaalbaarheid. Met een goed getraind AI-programma kun je moeiteloos honderden emails classificeren en verwerken, of meerdere commerciële voorstellen tegelijk genereren.”
Ook bij analyses kan AI een krachtig hulpmiddel zijn. Visser: “Als je simpelweg een Excel-model in ChatGPT stopt en vraagt om een analyse, krijg je een keurige samenvatting. Het resultaat is niet perfect, maar wel bruikbaar. Als startpunt voor een brainstorm is het enorm waardevol. En hoe specifieker je vraag, hoe beter de analyse. Het is heel toegankelijk en ideaal om op gang te komen.”
Visser ziet dat zijn team AI steeds regelmatiger inzet. Hierbij gaat om praktische toepassingen zoals het bijhouden van meetingnotities en het vertalen van grote teksten. “Maar we kijken ook naar complexere toepassingen die ons een concreet concurrentievoordeel opleveren. Dit is essentieel, omdat Nedstar vaak als intermediair fungeert tussen internationale handelaren.”
Hoewel hij als CFO een grote rol ziet voor AI in het optimaliseren van processen, blijft Visser ook kritisch. “Nu draait alles om AI, maar wat betekent het precies? Wat kan het – en hoe kun je het gebruiken als Finance team? Ik heb gezien wat AI echt kan; zelfs in de kleinste toepassingen. Maar wat maakt iets nu echt AI? Repetitieve taken automatiseren, zoals het inlezen van facturen, dat is geen AI maar gewoon robotisering.”
Wegkijken van AI ziet de CFO als ‘struisvogelgedrag’. “Je moet AI begrijpen en erin meegaan om ermee te kunnen werken. Als je AI afwijst uit angst, loop je het risico achter te blijven” Toch begrijpt Visser de zorgen, bijvoorbeeld over privacy – en snapt hij de onzekerheid over welke content straks nog echt is, nu beeld genereren zo eenvoudig wordt.
“Het gaat niet alleen om cijfers en deliverables; het draait om elkaar helpen, synergie binnen je team en tussen verschillende teams.”
Het belang van synergie
Visser vindt het leuk dat hij bij een kleiner bedrijf meer invloed kan uitoefenen als CFO: “Ik vind het fijn dingen te kunnen zien veranderen en echte impact te maken. Het geeft een andere energie dan onderdeel te zijn van een groot bedrijf, waar dingen vaak langzaam bewegen.”
Om synergie te realiseren, is een prettige samenwerking essentieel: “Arthur Doorenbos, een van de eigenaren zei het laatst mooi: ‘Het gaat erom dat we er plezier in hebben.’ Het gaat niet alleen om cijfers en deliverables; het draait om elkaar helpen, synergie binnen je team en tussen verschillende teams. Dat klinkt misschien simpel, maar wanneer mensen goed samenwerken en elkaar mogen, helpt dat de business enorm vooruit.”
Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell onderzoeken we tijdens FM Dag 2025 met 250 finance professionals hoe subtiele, maar impactvolle ingrepen het verschil kunnen maken. Als CFO speel jij een sleutelrol in waardecreatie – maar hoe zet je de juiste stappen om écht door te breken? Ontdek het op FM Dag 2025. Kom met je finance-team en profiteer tot 1 april van voordelige early bird- & teamtickets.