Amerikaanse CFO’s pessimistisch over economie
Een recessie tegen het einde van 2023 en een voortzetting daarvan in 2024. Dat verwachten driekwart van de 350 CFO's van Amerikaanse bedrijven (waarvan ruim de helft een jaaromzet van meer dan 50 miljoen dollar heeft) volgens een onderzoek van Billtrust, een bedrijf dat zich richt op order-to-cash-software en digitale betalingen.
Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven zich niet alleen zorgen maken over toekomstige economische problemen, maar zich er ook actief op voorbereiden.
De gekozen strategieën omvatten het verminderen van niet-essentiële uitgaven, het verkennen van nieuwe financieringsmethoden, het versterken van de kasreserves en het proactief beheren van de kasstroom. Betalingsprocessen spelen ook een cruciale rol bij het behouden van een stabiele cashflow. 75 procent van de CFO's benadrukt het belang van het vereenvoudigen van betalingsprocessen en het uitbreiden van betalingsopties om klanten te ondersteunen tijdens een mogelijke recessie.
Technologie komt naar voren als een pijler van veerkracht voor bedrijven. Een meerderheid van de ondervraagde CFO's (62 procent) verhoogt hun uitgaven aan technologie om de efficiëntie en productiviteit te verbeteren. Digitale oplossingen worden geïntegreerd om werken op afstand te ondersteunen, wat duidt op een aanhoudende beweging in de richting van een gemengde werkcultuur. CFO's erkennen de noodzaak om technologische ontwikkelingen te omarmen en over te stappen op een digital-first model om de levensvatbaarheid van hun organisaties te blijven garanderen.
63 procent van de CFO's zegt vertrouwen te hebben in het vermogen van hun organisatie om een recessie het hoofd te kunnen bieden.
Lees ook:
De CFO Association is dé exclusieve community van CFO's en FD's in Nederland. De CFO Association biedt een schat aan ervaring, kennis en inspiratie. Word lid van ‘s lands grootste peer to peer adviesbureau en laat je adviseren door de top CFO's van Nederland.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPopulair
Vacatures
Markt Update
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Amber Overbosch
Commercial Director