Bedrijven geven meer uit aan trainingen

Nu de economie duidelijk tekenen van herstel laat zien, durven ondernemingen meer te spenderen aan het ontwikkelen van hun personeel. De stijging in de uitgaven was in geen zeven jaar zo sterk. Dit jaar belooft wederom een leerzaam jaar te worden waarin bedrijven weer durven te investeren in de ontwikkeling van hun medewerkers.

 Uit het 2014 Corporate Learning Factbook dat onlangs werd gepubliceerd, valt op te maken dat de uitgaven aan corporate trainingen flink in de lift zit. Afgelopen jaar gaven bedrijven maar liefst 15% meer uit aan trainingen. De totale uitgaven bedroegen 70 miljard dollar in de VS en 130 miljard dollar wereldwijd. Gemiddeld besteden Amerikaanse bedrijven zo’n 1.169 dollar per cursist. Verschillen tussen sectoren is hierbij significant. Tech-bedrijven spenderen bijvoorbeeld gemiddeld 1.847 dollar per cursist. 

De toename heeft zich al opgebouwd sinds 2011, toen namen de uitgaven met 10 procent toe. Ook in 2012 werd er 12 procent meer besteedt aan corporate training. Dit illustreert dat bedrijven een groot gat zien tussen de competenties die ze nodig hebben, en op dit moment in huis hebben. Deze kloof is gegroeid sinds de crisis wereldwijd losbarstte in 2008.  

Volgens de onderzoekers is corporate training altijd een zeer goede indicator van economische activiteit. Wanneer bedrijven groeien, gaan ze nieuwe mensen opleiden, en hun bestaande managers en leiders nieuwe skills leren.

Om een beter grip te krijgen op de resultaten van trainingen, groeit de markt voor zogenoemde Learning Management Systems (LMS). De markt voor deze systemen wordt geschat op zo’n 2 miljard dollar en is een van de snelst groeiende segmenten in HR software. 

Bovendien zijn de vooruitzichten gunstig. De deskundigen verwachten dat ook 2014 een goed jaar wordt voor corporate trainingen.

 

Enkele feiten uit het onderzoek:– Business en HR managers hebben leiders nodig op alle niveaus. De uitgaven aan leiderschap ontwikkeling blijven daarom continu hoog. Dit is zelfs de nr. 1 uitgave onder bedrijven: 35 procent van het training budget wordt eraan gespendeerd.

– High performing bedrijven geven meer uit aan corporate training. Dit toont aan dat deze uitgaven zich terugbetalen.

– Technologie speelt een steeds grote rol in corporate training. Formele educatie in het leslokaal blijft noodzakelijk, maar dit wordt steeds vaker aangevuld met videocursussen en virtuele lesmethoden.De onderzoekers signaleren dat bedrijven zoals Philips en GE stevig inzetten op het bereiken van een groter deel van hun personeel door het inzetten van virtuele lesmethoden. 

__________________________________________________________________________________

Permanente Educatie voor financieel manager en accountantWilt u nu, meer dan ooit, op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in uw vakgebied? Vindt u het cruciaal dat uw kennis en vaardigheden op peil zijn? Neem dan deel aan een van de opleidingen van Alex van Groningen. Klik hier voor de agenda Permanente Educatie en verzeker u direct van een plaats.__________________________________________________________________________________

Gerelateerde artikelen