CFO Day 2014: De impact van technologie op de business
– Bewonder hier alle foto’s van de CFO Day 2014. – Download de presentaties van CFO Day 2014. – Lees de verslagen van de CFO Award 2014 winnaars:Jan Hommen (Bestuursvoorzitter KPMG), Jean-Marc Huët (CFO Unilever) en Emiel Roozen (CFRO Delta Lloyd). – Bekijk de full page felicitatie aan de CFO Awards winnaars in het FD. Na een ontbijtsessie, speciaal georganiseerd voor leden van de CFO Association, begaven de ruim 500 financieel directeuren zich naar de plenaire zaal voor het openingsprogramma. Hier worden zij verwelkomt door dagvoorzitter Rens de Jong. “Welkom op CFO Day. Fijn dat u vandaag heeft vrijgemaakt om te praten over de toekomst. We gaan het vandaag hebben over de impact van de exponentiele groei in technologische ontwikkelingen op uw business.” Kevin Mottard (CFO Community Manager bij Alex van Groningen) legt vervolgens het thema nader uit. “Waarom hebben we dit thema gekozen? Omdat het heel relevant is uiteraard, maar ook omdat we met CFO’s willen kijken naar hoe de wereld er over vijf jaar uit ziet. Weet men het antwoord in de boardroom? Men heeft deelantwoorden, maar nog niet het hele antwoord. Het is een zoektocht, en hopelijk komen jullie als CFO’s vandaag weer een stapje dichterbij.” Traditiegetrouw worden ook de jaarlijkse CFO Awards uitgereikt aan CFO’s die een bijzondere prestatie hebben geleverd. Jan Hommen mocht de dag daarvoor tijdens een exclusief CFO diner reeds een ‘Lifetime Achievement Award’ in ontvangst nemen, onder meer voor de wijze waarop hij zorg heeft gedragen voor de continuïteit van ING tijdens de financiële crisis. Ook Emiel Roozen (CFRO Delta Lloyd) en Jean-Marc Huët (CFO Unilever) worden onderscheiden met een award. Code Halo’sDe eerste spreker die het publiek mag inspireren is Paul Roehrig, Managing Director van het ‘Center for The Future of Work’, de denktank van de wereldwijde IT dienstverlener Cognizant. “Er zijn razendsnelle veranderingen gaande op het gebied van data en informatie”, aldus Roehrig, die onlangs een uitdagend boek schreef waarin hij uitlegt hoe bedrijven in de nabije toekomst gebruik zullen moeten gaan maken van de informatie die er binnen organisaties, processen, producten én bij mensen aanwezig is. Hij noemt die informatie Code Halo’s. “We hebben te maken met een verschuiving die maar eens in de honderd jaar voorkomt”, begint de Amerikaan Roehrig. “Er zit ook een trieste kant aan het verhaal. We maken meer foto’s dan ooit te voren, maar toch is Kodak failliet gegaan. Ook kijken we thuis meer films dan ooit te voren, maar toch bestaat Blockbuster Movies niet meer. Alle bedrijven worden met uitsterving bedreigd als ze zich niet tijdig aanpassen aan deze tijd van digitale transformatie.” Rond mensen is in deze tijd een ‘halo’ van code te vinden die bedrijven kunnen gebruiken om waarde te creëren. Bedrijven als Google, Facebook, Netflix, Pandora en Amazon doen dat al volop. Netflix wist bijvoorbeeld al op basis van big data dat de serie ‘House of Cards’ een succes zou worden voordat er ook maar één aflevering geschoten was. “In welke bedrijfstak je ook zit”, vervolgt Roehrig, “je moet je realiseren dat je klanten nu een virtueel persoon zijn naast een fysiek persoon. Bedrijven die zich puur blijven richten op de fysieke klant worden dreigen ten onder te gaan, want de verwachting is dat tegen 2025 de digitale economie net zo groot zal zijn als de fysieke economie in 1995.” Hoe begin je deze ommekeer? is de logische vervolgvraag. “Focus je allereerst op de customer interface. Klanten verwachten – nee eisen zelfs – een gepersonaliseerde ervaring. Neem Disney World, dat is best een complexe ervaring. Disney heeft nu flink geïnvesteerd in een digitale armband die bezoekers door het park begeleidt. Dat is een enorme transformatie. Financiële leiders moeten deze Code Halo tactieken begeleiden. Als iets meer kost dan 50 euro, en je het niet kunt eten, dan zou er een Code Halo omheen moeten zitten”, besluit Roehrig. Digitale transformatie bij UnileverRoehrig heeft het technologie thema mooi uiteengezet. Daarna is het tijd voor een boeiend praktijkverhaal. Unilever, een van ’s werelds toonaangevende fast moving consumer goods bedrijven, heeft een gedurfde ambitie – een verdubbeling van de omvang van haar bedrijf en tegelijkertijd de impact op het milieu verminderen en het vergroten van de positieve maatschappelijke impact. Dus wat is de impact van digitalisering op een bedrijf als Unilever en hoe wordt ervoor gezorgd dat zij wint in deze tijd van verandering? Gijsbert de Zoeten, CFO Unilever Europe, doet dit uit de doeken. 50 jaar terug lanceerde Unilever de eerste televisiereclame. “Toen was dat een gokje”, zegt De Zoeten. Dat is bijna ongelofelijk nu. Het gaat erom dat je je aanpast aan de tijden. Dat is lastig voor een bedrijf zo groot als Unilever. Per dag kijken we 150 keer op de smart phone. Wie kinderen heeft weet dat dat een gemiddelde is. Hoe ga je daarmee om? Maar digital is only part of the story. We hebben ook te maken met een verschuiving naar het Oosten en Zuiden, met een enorme groei van de wereldbevolking, en met snelle vergrijzing. In 2050 zijn er twee miljard mensen van boven de 60 op de wereld. De impact van deze trends op een consumentenbedrijf als het onze is enorm. We hebben een duurzame vorm van kapitalisme nodig. Als we allemaal zo leven als wij in deze zaal hebben we drie planeten als Aarde nodig.” De strategie die is ingezet door CEO Paul Polman is duurzame groei. De Zoeten: “Deze strategie geldt voor al onze merken en alle landen waar we actief zijn. Ook geldt het voor de hele keten. Hoe worden onze producten gebruikt als we kijken naar water- en energiegebruik? We willen onze impact drastisch verlagen en hebben harde targets om te zorgen dat we deze strategie verwezenlijken.” Wat is de impact van digitalisering op Unilever? “Het heeft de grootste impact op marketing en sales.” De Zoeten toont een internetfilmpje van Dove dat drie minuten duurt. “Tientallen miljoenen mensen hebben dit gezien en we hebben het gratis geüpload op YouTube. De schaal is enorm veranderd. Ook is marketing een two way street geworden. De klant is de brand owner. Hun conversaties hebben veel meer impact op de business dan wat wij vertellen. Digitalisering heeft ook impact op operaties. We kunnen de bewegingen van al onze producten veel beter volgen wat enorm scheelt in kosten in impact op het milieu. Tot slot heeft het impact op de samenwerking binnen het bedrijf. Vroeger bedachten we de finance strategie met 30 man in een hotel, nu zijn er via chatter 1.000 betrokkenen. Dat leidt tot meer creativiteit en betrokkenheid.” MiddagprogrammaDe toon is gezet en tot het afsluitende programmaonderdeel om 15:30 kunnen de CFO’s zelf met het thema aan de slag in interactieve rondetafelsessies en inspiratiecases. Tussendoor ontmoeten de finance executives elkaar in de centrale netwerkruimte, of in de wandelgangen die naar de zalen leiden. Onderwerpen die in het middagprogramma besproken worden, hebben allen betrekking op het centrale thema van CFO Day 2014: ‘Unlock the Power of Technology – Rediscover Business’. Voorbeelden zijn concurrentievoordeel door Big Data, leiderschap in het digitale tijdperk, veranderende verdienmodellen in de financiële sector, bitcoin, 3D-printing, de reis van Mars One en nog vele andere topics. Ook worden er cases gepresenteerd van bedrijven als Vodafone Nederland, Philips en Bol.com. Big Bang DisruptionsAan het einde van de dag is het woord aan nog een belangrijk denker van het digitale tijdperk. Paul Nunes, Global Managing Director of Research van het Accenture Institute for High Performance, deed uitgebreid onderzoek naar de Big Bang Disruptions. Hij analyseerde het fenomeen en komt in zijn onlangs verschenen boek ‘Big Bang Disruption – Strategy in an Age of Devastating Innovation’ met inzichten en strategieën om ondernemingen weerbaar te maken tegen de nieuwe ontwikkelingen. “Technologie wordt goedkoper en beter”, aldus Nunes. “Dat leidt tot een innovatie explosie. Technologie verlaagt kosten en maakt producten beter. Maar concurrenten vallen je ook aan op al je strategieën. Je zult dus sneller moeten innoveren dan vroeger.” Nunes adviseert CFO’s om na te denken over hun uitgaven aan R&D. Ook moeten ze nadenken over hun schaalbaarheid. “Amazon wist precies wat klanten wilden, dus zorgen ze dat ze precies op het juiste moment klaar waren om de Kindle masaal te kunnen leveren.” It is about people and attitude, not technology Gedurende de dag hebben de CFO’s van alles gehoord over wat digitalisering heeft gedaan met de context waarbinnen we zaken doen en de mogelijkheden die technologie bieden om succesvol te zijn in het digitale tijdperk. Het is daarom tijd voor een spreker die de menselijke kant van het verhaal belicht. En die spreker is Robert Jan van de Kraats, CFO van Randstad. Van de Kraats herrinert de CFO’s eraan dat ondaks de toenemende uitgaven aan IT en technologie, de productiviteit sinds de jaren 60 nauwelijks is toegenomen. “Dat neemt niet weg dat digitalisering enorme kansen biedt. Al die markten die we nu kunnen bereiken zonder fysieke kantoren te openen is geweldig. Maar vergeet niet dat wij finance mensen vaak bezig zijn de efficiency, maar het gaat meer om effectiviteit. Liever effectiviteit met beetje efficiency dan efficiency zonder effectiviteit.”En dan sluit Rens de Jong het programma af. “U heeft van alles gehoord over digitalisering vandaag, maar wat gelukkig nog analoog is, is de borrel. Geniet ervan en ik zie jullie graag terug op één van de bijeenkomsten van de CFO Association of op het Jaarcongres Finance Transformation.” – Bewonder hier alle foto’s van de CFO Day 2014. – Download de presentaties van CFO Day 2014. – Lees de verslagen van de CFO Award 2014 winnaars:Jan Hommen (Bestuursvoorzitter KPMG), Jean-Marc Huët (CFO Unilever) en Emiel Roozen (CFRO Delta Lloyd). – Bekijk de full page felicitatie aan de CFO Awards winnaars in het FD. __________________________________________________________________________________Ontmoet de financiële top van NederlandWilt u volgend jaar ook aanwezig zijn bij CFO Day en bij de vele andere inspirerende bijeenkomsten voor CFO’s en FD’s? Word dan nu lid van de CFO Association, dé exclusieve community van CFO’s en FD’s in Nederland. Als lid bent u welkom tijdens de exclusieve netwerkevenementen en congressen CFO Day en Finance Transformation. Topevenementen vol inspiratie, interactie, know-how, hoog niveau aan hospitality en netwerken met collega CFO’s en FD’s. Tevens ontvangt u jaarlijks 4 keer CFO Magazine. Meld u aan via CFO.nl/memberships.__________________________________________________________________________________