Finance team Jumbo investeert in online verkoopkanaal
Jumbo is in 2013 van start gegaan met experimenten met 28 afhaalpunten. Volgens Van Veen zijn veel kinderziektes uit het systeem gehaald waardoor de supermarktketen klaar is om fors te investeren in verdere groei. Hij verwacht ook dat het niet lang zal duren voor Jumbo boodschappen thuis laat bezorgen. De financieel directeur van de Jumbo geeft aan dat de businesscase voor e-commerce in food lastig rond komt, maar dat er weinig keuze is om mee te gaan in de ontwikkelingen. Daarmee onderstreept hij de conclusie van de roundtable discussie van CFO’s en Chief Marketing Offericers begin maart. Multichannel strategie in retailTijdens de roundtable bespraken CFO’s en marketeers digitale ontwikkelingen in de retail. Zij erkennen dat de sector consumer & food retail aan het begin staat van een mogelijke digitale transformatie. In Nederland koopt slechts slecht één procent van de consumenten haar boodschappen online. In de Verenigde Staten is dit slechts twee procent en het Verenigd Koninkrijk is koploper met vijf procent. De ontwikkeling lijkt traag en de aanwezigen zijn onzeker of ze ooit een vlucht zal nemen als in de kledingindustrie. Een van de aanwezige CFO’s ziet voeding als wezenlijk anders dan kleding. “De consument wil zijn krop sla of tomaten toch eerst voelen eer hij ze koopt.” Ondanks de verschillen tussen de retailbedrijven is iedereen het er over eens dat je moet investeren in een online strategie. Als je niet investeert en de consument blijkt toch massaal te kiezen voor het online bestellen van de boodschappen, dan ondergaat jouw bedrijf hetzelfde lot als de Free Record Shop.Digitale transformatie en de rol van de CFO daarin komt uitgebreid aan bod tijdens CFO Day op 2 juni in het Grand Hotel Huis ter Duin te Noordwijk.