CFO Kendrion over moeilijke markt: ‘Alle luxe halen we eruit’
Hemmen werd onlangs door de aandeelhoudersvergadering officieel benoemd tot CFO van de producent van elektromagnetische componenten. Hij vervulde de rol sinds 1 januari al op interimbasis. Daarvoor werkte hij al sinds 2005 bij het bedrijf, eerst als group treasurer, daarna als group controller. In deze periode zag hij Kendrion veranderen. “Kendrion was een soort miniconglomeraat van ongerelateerde activiteiten. Rond die tijd is besloten ons te focussen op elektromagnetische componenten en alle andere activiteiten af te stoten.”
Nieuwe strategie Kendrion
Zo geschiedde, onderdelen werden verkocht en er werden andere bedrijven gekocht. De sterk decentrale structuur bleef echter nog lange tijd overeind, vertelt Hemmen. Met de komst van de huidige CEO Joep van Beurden in 2015 kwam daar verandering in. Er kwam een nieuwe strategie onder de titel ‘simplify, focus, grow’.
Hemmen kreeg een grote rol bij de implementatie. “Daar ben ik nauw bij betrokken geweest. Kendrion was onder meer door allerlei acquisities toch behoorlijk complex geworden als organisatie met veel managementlagen, veel overlegorganen en veel fabrieken waarvan sommige te klein waren om efficiënt te laten draaien.”
Automotive groep direct aangestuurd door bestuur Kendrion
De aansturing van het bedrijfsonderdeel dat onderdelen levert aan de automobielindustrie, goed voor 65 procent van de omzet, werd aangepast. “We hebben vorig jaar de ‘passenger car’ en ‘commercial vehicles’ business units samengevoegd in een automotive groep die rechtstreeks wordt aangestuurd door de groepsdirectie. We geloven dat de centrale aansturing onze commerciele zichtbaarheid vergroot en een betere optimilisatie van onze fabrieken mogelijk maakt.”
Tegenwind op de automarkt
In totaal is 20 miljoen euro aan jaarlijkse kosten bespaard met de simplificatie. Toen deze was afgerond en het vorig jaar tijd leek om de vruchten te plukken, kreeg Kendrion te maken met flinke tegenwind op de automarkt. In China krimpt de automarkt al twaalf maanden op rij en ook in Europa en Noord-Amerika kwakkelen de autoverkopen.
Achteraf dus een meevaller dat de kostenbasis al flink was verlaagd? “Ja, zeker, aan de andere kant was het natuurlijk mooier geweest als de marktomstandigheden beter waren geweest”, zegt de CFO. “In de industriële tak, een derde van onze activiteiten, zagen we vorig jaar dat de strategie zich volledig uitbetaalde met het hoogste rendement (return on sales) uit de historie van 12,5 procent. Dat was grotendeels te danken aan de efficiëntere organisatie.”
Taak CFO Jeroen Hemmen is vinden balans
Als CFO is Hemmen’s taak nu vooral om de juiste balans te vinden tussen scherp op de kosten letten en tegelijkertijd doorgaan met investeren. “Dat is wel een uitdaging. In lastige marktomstandigheden heb je als finance director of CFO de neiging om volledig op de rem te stappen, maar tegelijkertijd moeten we het kind niet met het badwater weggooien. Investeringen waarvan wij denken dat die leiden tot winstgevende groei in bijvoorbeeld automotive of robotics doen we zonder meer.” Ook vervangingsinvesteringen, bijvoorbeeld als er een machine kapotgaat, doet Kendrion natuurlijk, maar met andere investeringen die niet strikt noodzakelijk zijn is het bedrijf heel voorzichtig. Hetzelfde geldt voor kosten, zoals reis- en externe advieskosten. “Alle luxe halen we er wel even uit”, zegt Hemmen dan ook.
Kendrion staat er goed voor
De CFO heeft er vertrouwen in dat het economisch tij uiteindelijk weer zal keren. “Wij gaan ervan uit dat het een cyclische ontwikkeling is waar we doorheen moeten. Tegelijkertijd moeten we onze ogen op de bal houden en ons op de lange termijn kansen blijven focussen. Dan komt het vanzelf goed, want in de kern staan we er goed voor.”
Lees ook: CFO Kendrion stapt over naar Stahl