Finance moet businessverhalen vertellen
Een belangrijke trend is dat Finance meer en meer overgaat naar een adviseursrol. Financiële teams evolueren van het centraal stellen van transactionele verantwoordelijkheden en rapportage naar de taak het bedrijf analytisch en strategisch inzicht te bieden. De organisatie heeft zo een heldere blik op de toekomst heeft en kan die toekomst succesvol ingaan. Deze verandering staat bij de meeste CFO’s bovenaan de lijst. Daarnaast blijven ze uiteraard verantwoordelijk voor de financiële operaties en wordt er tevens aan hen gevraagd inzichten te verstrekken en businesspartner te zijn om het bedrijf winstgevend te laten groeien.
Auteur Rob Cools is Product Marketing Director bij Workday
Lees ook: Zonde dat financials data op virtuele plank laten liggen
Veel experts zijn van mening dat digitale technologieën, zoals cloud computing, automatisering en machine learning, van cruciaal belang zijn om aan de toenemende eisen vanuit de business te voldoen. Door gebruik te maken van digitale technologieën en door bestaande analytische mogelijkheden te verbeteren, moet de afdeling Finance – traditioneel leverancier van analyses – de vanzelfsprekende bron zijn voor strategisch advies, stelt Deloitte bijvoorbeeld in het rapport Tech Trends 2018: The symphonic enterprise.
De overstap van verouderde software op locatie naar cloud computing zal een cruciaal onderdeel zijn bij het creëren van de digitale toekomst. Uit een recent Gartner-onderzoek onder senior finance managers is gebleken dat in 2020 36 procent van de bedrijven de cloud gebruikt om meer dan de helft van hun administratieve taken te verrichten.
Snelheid en betekenisvolle data zijn essentieel
Naast de uitgebreide verantwoordelijkheden rondom data en inzichten, is de snelheid waarmee financiële organisaties informatie moeten verstrekken van cruciaal belang. Daarom moet Finance de managers en medewerkers cognitieve inzichten en dashboards bieden, zodat ze snel beslissingen kunnen nemen op basis van realtime gegevens. Finance moet ook meer de rol van verhalenverteller op zich nemen, data kunnen interpreteren en communiceren wat dit betekent voor andere zakelijke stakeholders. Waarom? Omdat de afdeling wordt gevraagd de juiste mensen te voorzien van de juiste gegevens om beslissingen te nemen. Ze moeten weten welke gegevens belangrijk zijn, hoe ze die gegevens moeten interpreteren om vervolgens advies te kunnen geven over wat het betekent voor het bedrijf.
Finance blijft continu bewegen naar digitaal
In 2018 zal Finance in toenemende mate digitale technologieën benutten, zoals automatiserings- en cognitieve tools, waaronder machine learning, om administratieve en handmatige taken uit te voeren. Daardoor worden financiële professionals vrijgemaakt om zich meer te richten op analyse en de rol van businesspartner. Dit jaar zullen we vooral zien dat het belangrijk zal zijn om opnieuw inzicht te krijgen in hoe mensen werken met digitale hulpmiddelen, zoals kunstmatige intelligentie, cognitieve tools, robotica en Internet of Things. En om van die technologieën te profiteren om vaardigheden op te bouwen en een cultuur te creëren die snel kan reageren op marktveranderingen.
Cognitieve technologieën en meer inzichten kunnen de onderneming helpen om prestaties beter te volgen en bij te sturen. De kracht van cognitieve en kunstmatige intelligentie is namelijk dat het enorme hoeveelheden gegevens heel snel kan lezen en opnemen en je kan vertellen wat het betekent. Het kan trends, pieken en afwijkingen van het patroon realtime monitoren en je direct op het juiste spoor zetten voor actie.
"80 procent eind mei niet aan GDPR-regelgeving"
Veranderende regelgeving is een ander issue waaraan Finance constant het hoofd moet bieden. Naleving daarvan is een aandachtspunt in alle sectoren en landen. Ook de GDPR zal een centrale plaats innemen bij CFO's, vooral gezien de essentiële rol van governance in het programma en de zware straffen voor niet-naleving. Volgens Forrester's Voorspellingen 2018, A Year of Reckoning, zal 80 procent van de bedrijven die te maken hebben met de GDPR niet voldoen aan de regelgeving eind mei 2018. Voor sommige ondernemingen is dat overigens een strategische keuze: zij nemen de boetes voor lief, omdat deze voor hen lager zijn dan de kosten om compliant te kunnen zijn.
Waar het uiteindelijk om draait, is dat er veel uitdagingen zijn. Dat verlangt wendbare bedrijven met ‘klaar-voor-verandering teams’ en uitstekende financiële systemen. Maar het vraagt ook CFO’s die effectief een adviserende rol op zich kunnen nemen, gebruikmakend van technologieën die hen helpen snel waardevolle gegevens te leveren en met het vermogen zich aan te passen aan de voortdurende verandering.