Heineken wil verduurzamen en meer vrouwen in topfuncties

Heineken wil grote stappen zetten op het gebied van duurzaamheid.

Dit alles valt te lezen in de nieuwe Brew a Better World-ambities van het bedrijf.

Van Heineken was al bekend dat het bedrijf tegen 2040 helemaal geen CO2 meer wil uitstoten. Het bedrijf zette zijn handtekening onder een initiatief daartoe van Amazon en klimaatorganisatie Global Optimism. In de donderdag gepresenteerde plannen gaat Heineken nog een stap verder.

Bij de verduurzamingsopgave belooft Heineken onder andere tegen 2025 geen afval meer te storten. Die ambitie geldt voor alle 166 productielocaties wereldwijd. Het hergebruik van verpakkingen moet versneld worden uitgerold, waarbij Heineken ook meer innovatieve verpakkingen zal ontwikkelen. Een eerste stap daarin is de Green Grip-verpakking die in het Verenigd Koninkrijk de plastic ringen vervangt waarmee blikjes bier bij elkaar worden gehouden.

Ook op het gebied van watermanagement toont Heineken verdere ambities. Het bedrijf wil tegen 2030 zijn watergebruik voor het brouwen van 1 hectoliter bier verlagen naar 2,9 hectoliter, waar dat vorig jaar 3,4 hectoliter was. In gebieden waar waterschaarste is zoals in Afrikaanse landen en in Mexico, Brazilië en Indonesië, maar ook in sommige regio's in Zuid-Europa moet het verbruik worden teruggebracht tot 2,6 hectoliter. Heineken verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar 50,3 miljoen hectoliter bier.

Sinds 2008 heeft Heineken al een derde aan waterbesparingen gerealiseerd. De initiatieven om water te besparen leverden het bedrijf sinds 2019 al in totaal zo'n 15 miljoen euro op.

Verder wil Heineken meer vrouwen benoemen op topfuncties. Daarbij belooft het bedrijf de loonkloof tussen man en vrouw tegen 2023 te hebben gedicht. Verder zullen alle medewerkers een ‘eerlijk loon’ krijgen, wat meer is dan alleen het wettelijk minimum. Ook bij toeleveranciers van Heineken belooft het bedrijf erop toe te zullen zien dat arbeidsvoorwaarden worden nageleefd.

Van alle reclame-uitgaven die Heineken voor het gelijknamige merk doet, zal een tiende worden ingezet voor campagnes voor verantwoorde consumptie. Daarnaast wordt op plekken waar Heineken een vestiging heeft met lokale partijen gewerkt aan het tegengaan van alcoholmisbruik door minderjarigen, en het voorkomen van kwalijke zaken als het rijden onder invloed en comazuipen.

Gerelateerde artikelen